Ducati visar Panigale 1299 och Panigale R

Den nya Panigalen ser superquadro-motorn växa till 1285 kubik genom att öka borrningen med fyra millimeter – nu 116 borr och 60.8 slag – och även kompressionen har ökat till 12.6:1 från 12.5:1. Detta resulterar i 205 hästkrafter vid 10500 varv, 10 mer än 1199, och 144 newtonmeter vid 8750 varv, 10 procent mer än 1199.

Motorn har fått flera lättare tekniska uppdateringar för att kunna hantera den ökade effekten. Den uppdaterade superbiken väger 2,5 kilo mer torr än Panigale 1199. Ducati har även arbetat på elsystemet och en ny Inertial Measurement Unit (IMU) möjliggör kurv-ABS och åttastegad anti-wheelie. Quickshiftern fungerar numera både på upp- och nedväxlingar. Panigale har sedan tidigare engine brake control, traction control, wheelie control och valbara körlägen.

Sett till chassit har styrvinkeln minskat med en halv grad till 24 och försprånget minskat från 100 till 96 millimeter. Alla 1299 Panigale använder Brembos M50 monobloc-ok. På vanliga Panigale 1299 sitter Sachs-stötdämpare och Marzocchi-gaffel, S-versionen har semiaktiva Öhlinare.

Likt tidigare kommer det finnas flera utföranden. Panigale 1299, Panigale 1299S och en ny Panigale R. Den sistnämda behåller 1199-motorn och är en homologiseringsmodell för World Superbike.

Motorn har fått deluxebehandlingen och har ventiler av titan, lättare vevaxel och levererar 205 hästkrafter samt 136 newtonmeter. Stötdämparen är Öhlins TTX36 och framgaffeln Öhlins NIX30. Bland annat är svingen justerbar i fyra positioner, hjulbasen 5 millimeter längre, batteriet 2 kilo lättare och inte helt förvånande har den avgassystem från Akrapovic. Panigale R väger 6 kilo mindre än 1199 Panigale R – 172 kilo våt utan bränsle.