Yamaha XVS 950 A

På papperet är det svårt att förstå hur Yamaha lyckas framhålla nya XVS 950 A som en nybörjarhoj. Vikten ligger på strax under 300 kilo körklar och motorn har en slagvolym på mustiga 942 kubik. Inget som inger förtroende när bläcket på körkortet precis torkat i fickan… Däremot förstår du resonemanget så fort du sätter dig på den, och kör iväg från affären.

 

Sadelhöjden är det första som slår dig. Superlåga 675 millimeter bidrar inte bara till att göra modellen smidig, utan också till att skapa ett förtroende redan vid första anblicken. Den ser inte hälften så stor ut som siffrorna på papperet utlovar. Kraften överförs till asfalten via en underhållsfri och ren tandrem. Registret är jämnt och känslan i insprutningen i det närmaste perfekt. Några toppnoteringar i bänkningstävlingar kommer du inte att plocka, men känslan av kraft är påtaglig. De rätta vibbarna. Anledningen till detta är delvis att motorn är stumt monterad i stålrörsramen och att vevaxeln endast har en tapp. En lyckad konstruktion då känslan är en av de viktigaste sakerna när kunderna provkör för första gången. Känslan är dock inte störande för komforten, vilken är riktigt god med styret skönt tillbakadraget och med en bred, mjukt stoppad sadel.

 

I kurvorna briljerar modellen. Fjädringen fungerar tillfredsställande i alla situationer och som vanligt när det gäller Yamahas Star-program fungerar bromsarna fint. Växelspaken, med sin tå- och hälfunktion är lättarbetad och du behöver inte lyfta foten för att använda bakbromsen.

Designen är som vanligt när det gäller glidare ett viktigt kapitel. Denna är inspirerad av storebror XVS 1900 Midnight­ Star. Klassiska linjer och gedigen tyngd ligger till grund för det du själv kan utveckla vidare med tillverkarens egna och omfattande tillbehörssortiment.

Yamaha har sammanfogat det bästa från två världar. Kraftkänslan från storebror och smidigheten från XVS 650 som den ersätter gör den glammiga nyheten till en presumtiv bestseller. Speciellt med det relativt låga priset i åtanke.

 

Plus
Smidig och med bra känsla av kraft. Fin insprutning och växellåda samt ett gediget tillbehörssortiment.

Minus
Modelllen har få svagheter, men med tanke på det fina chassit hade en bättre markfrigång varit önskvärd.

Publicerad i Bike nummer 2 2009.
Text: Neale Bayly
Bild: Yamaha