Svenska rötter

[2jslideshow 5268]

Pionjär inom motorcykelindustrin. En ytterst framgångsrik tävlingshistorik med 42 VM-guld i ­motocross/enduro. Röd plåttank och dubbla stötdämpare. Det finns mycket som är synonymt med Husqvarnas varumärke och nu är de tillbaka där de hör hemma – som en vinnare.

Text: Anders Wallsten; foto: Anders Wallsten, Marco Campelli, www.mxcarro.se

De allra flesta med ett uns bensin i blodet och som kan konsten att balansera på två hjul har någon form av kärlek till svenskättlingen Husqvarna. Det behöver inte enbart handla om patriotism. Det kan vara så att Silverpilen var den första motorcykeln som ägdes eller så var någon från kvintetten Rolf Tibblin, Bill Nilsson, Torsten Hallman, Bengt Åberg och Håkan Carlqvist den stora idolen. Alla blev de nämligen individuella motocrossvärldsmästare på just en Husqvarna.
Efter mängder av såväl nationella som internationella framgångar på tävlingsbanorna hamnade Husqvarna i ett vakuum i början på 1980-talet. Konkurrenterna kom inte bara i kapp, de rullade dessutom ifrån Husqvarna. Historiken känner ni säkerligen till. Husqvarna såldes och sedan blev ingenting sig likt – förrän nu. Med Pierer Industries AG som ägare är Husqvarna tillbaka i positionen som vinnare.
Vi har här valt att inte enbart se Husqvarnas pånyttfödelse över ett globalt perspektiv utan i stället skala ned det ur svensk aspekt. Sagt och gjort, vi begav oss till Husqvarnas säte på den svenska marknaden där de i Örebro broderligt delar lokaler med KTM som ingår i Pierer Industries AG:s ägarkonstellation. Krister Elfving, Brand Manager för Husqvarna Motorcycles i Sverige, välkomnade oss med ett fast handslag.
– Pioneering, premium och rötter från Sverige. Vi lever med dessa ord och det är dem vi ska förmedla. Vårt löfte till alla motorcykelentusiaster är – utveckling. Husqvarna har varit pionjärer sedan 1903 och det ska vi fortsätta med. Sedan får man aldrig glömma bort att vi arbetar med utövarnas stora, privata intresse. Den uppgiften måste man vara oerhört ödmjuk inför, inleder Krister Elfving.
När han tidigt 2014 tillträdde som Brand Manager för Husqvarna Motorcycles i Sverige, Norge och Danmark fick han ofta höra ”Det är väl en vit KTM”.
– Från dag ett har jag har aldrig sett det så, vilket det heller inte är. Husqvarna och KTM har separata utvecklingsavdelningar och inte ens likadant chassi. Däremot kommer motorerna från samma utvecklingsavdelning, men det ser jag bara som positivt. KTM har som bekant länge varit en vinnare och ”ready to race”, understryker Krister Elfving.
Även om vi försöker hålla diskussionen på nationell nivå förklarar Krister Elfving att vissa internationella element är viktiga att väva samman för att belysa helheten med satsningen och varumärket Husqvarna.
– Husqvarna är ett starkt varumärke och det kan ingen ta ifrån oss. Vi har som målsättning att bli Europas tredje största varumärke efter KTM och BMW. Mr Stefan Pierer har redan stakat ut vägen och sagt ”så ska det bli”, och det känns både inspirerande och spännande att vara med på den resan, säger Krister Elfving. =>


Läs mer i Motorrad nr 7 som ligger ute nu!

Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300. Du kan också beställa den från redaktionen via vårt kontaktformulär. Eller läsa den digitalt genom att klicka här!

Annons

Annons