Provkörning: Kawasaki Ninja 650

Kawasaki Ninja 650 ser inspirerande och snabb ut där den står och väntar på mig med sina skarpa linjer. Den vassa och aggressiva nosen under de dubbla framlyktorna ger en hint om vad jag kan förvänta mig. Tillverkaren har gett modellen en hel del detaljer som gör den värdig att använda Ninja-namnet, till skillnad från föregångaren ER-6f. 
 
Tidigare var instegsmodellerna ofta runt 300 kubik men numera är detta segmentet flyttat till mellan 600 och 700 kubik enligt Kawasaki. I och med det anser de att nya Ninja 650 är deras instegsmodell till Ninja-världen. Tillverkaren riktar in sig på dem som vill köra mindre och lättare hojar, nybörjare och självklart de som i dag äger en ER-6f.
 
Sadelhöjden är låga 790 millimeter och tillsammans med det smala chassit kommer de flesta förare att kunna få ner båda fötterna i backen. Jag lägger också märke till att det är ett kort avstånd till det tvådelade smala styret när vi ger oss ut på de spanska landsvägarna.

Parallelltwinnen ger ifrån sig några små vibrationer i sadeln runt 6 000 varv men det är inget som stör. En 180 graders vevaxel är på plats för att göra motorgången len och medgörlig. Motorn bjuder på 68 hästkrafter vilket är tre färre än föregångaren. Den känns ändå rapp eftersom målet med motorutvecklingen har varit att optimera mellanregistret där den trots allt mestadels körs. Motorn drar linjärt och lågmält. Det blir en hel del växlande men det är nästan bara skönt eftersom växellådan är smidig och precis. Kopplingen är mjuk som sammet och samspelet med lådan är en fröjd. Motorn är riktigt samarbetsvillig och tillsammans med den låga sadelhöjden och slirkopplingen är detta en motorcykel som det är svårt att göra misstag med. Den fungerar ypperligt för nybörjaren eftersom den är förlåtande.

Den nya Euro 4-godkända motorn ska på pappret inte vara lika törstig och har en uppgiven förbrukning på 0,43 liter per mil. Svingen är också ny och har bantats med 2,7 kilo till en vikt på 4,8 kilo. Den körklara vikten på Ninja 650 är bara 193 kilo vilket är en rejäl kapning jämfört med ER-6f som vägden in på 211. Jag känner snabbt att det här är en kvickstyrd och rolig lekkamrat.
 
Instrumenteringen fungerar bra och har en stor analog varvräknare som kompletteras med digital information, olika varningslampor och en orange shiftlight som meddelar när det är dags att peta i nästa växel. 
 
Tempot skruvas upp och den ena svängen avlöser den andra. Det förhållandevis korta axelavståndet hjälper till vid snabba kursändringar. Vid aktiv körning känner jag att utrymmet att röra sig på hojen blir lite för trångt. Den uppresta körställningen gör att det blir svårt att krypa ner bakom kåpglaset. Det lilla kåpglaset går att justera men det kräver lite tid och verktyg.
 
Framgaffeln är inte justerbar och är inställd för en annan viktklass än den jag befinner mig i. Chassit och fjädringen fungerar tillfredställande för det mesta men på grund av fjädringsinställningen känns den otydlig i sin kommunikation när det svänger. Speciellt om underlaget är ojämnt. Bak sitter en länkagemonterad enkeldämpare med justerbar förspänningen.
 
Bromsarna bjuder på bra bett och de är lätta att dosera. Det räcker med ett finger för att Nissin-oken ska göra sitt jobb med de dubbla bromsskivorna. ABS-pulserna är tydliga och hojen upplevs som förutsägbar vid hårda inbromsningar. Både broms- och kopplingsgrepp kan justeras i fem steg. Speglarna är placerade brett och långt fram vilket ger bra sikt bakåt. 
Kawasakis nytillskott är utrustad med femekrade 17-tumsfälgar och skodd med Dunlop Sportmax D214 däck vilka skötte sitt jobb utmärkt under provkörningen. Sadeln fungerade bra och gav aldrig någon träsmak. För att ge lill-ninjan ett ännu giftigare utseende finns det en ensitskuts som täcker passagerarsadeln. Som extrautrustning kan du välja mellan olika väsklösningar, lås, större kåpglas, el-uttag och en hel del uppgraderingar av utseendet utöver ensitskutsen. Baklyktan har också en vass design där bakomvarande får titta på ett LED-upplyst X. 
 
Kawasaki har tagit fram en bra motorcykel för den växande instegsmarknaden. Den är väldigt lättkörd och kommer passa perfekt för nybörjare eller för de som vill ha en lätthanterlig motorcykel med låg sadelhöjd. Ninjan har gett mig ännu en härlig dag på jobbet.

Annons

Annons