Helt ny Indianmotor presenterad

 

Det ser ut som en Indian sidventilare från 1948, men är tvärt om så modern som en amerikansk mc-motor kan bli.

 

Den nya motorn är en luft/oljekyld, 111 kubiktum stor (1818 kubikcentimer) 49-graders V-twin med tre kamaxlar, stötstänger, två ventiler per cylinder och ett utseende som för tankarna tillbaka till 1948-års Big Chief, med kylflänsarna över topparna, som om vore det en sidventilare. En blänkande maskin som är långt ifrån det som Polaris andra motorcykelmärke, Victory, har i sina motorcyklar. Det här är väldigt mycket mer "old school".

Polaris har byggt en helt ny fabrik i Spirit Lake i Iowa bara för Indian som inte har någonting med grannfabriken Victory att göra. Men motorn byggs än så länge i Osceola, Wisconsin.

 

Polaris har även sagt att de har stora planer fem år framåt hur saker och ting kommer att se ut och att Indian kommer att presentera många olika stora maskiner inom olika segment, men att de såklart inte kan nämna något om detta än så länge.

Den färdiga motorcykeln kommer att visas för pressen längre fram i sommar.

Polaris Sverige har redan tagit emot fyra beställningar på nya Indianer och då vet ingen utöver de närmast anknutna hur den ser ut än. Inte ens de som arbetar inom den internationella arbetsgruppen.

 

Motortyp:Luft/oljekyld, 49-graders V-twin, OHC, 2-ventiler/cylinder, hydrauliska lyftare, 3 kamaxlar med stötstänger.

Cylindervolym:1818 cc.

Vridmoment:Mer än 156 Nm.


Kompression:9.5
:1.

Bränslesystem:Elektronisk insprutning.

Vevhus:Torrsump oljesystem med integrerad oljekylare.

Transmission:6-växlad helical växellåda
, flerskivig våtkoppling.

 

www.indianmotorcycle.com