Dainese premiärvisade D-Air Street i Stockholm

Systemet kallas D-Air Street och bygger på en airbag kring axel- och bröstparti. Dainese menar att de vanligaste skadorna vid omkullkörning sker på armar ben som sitter mest utsatt. När torson skadas är det ofta allvarligt, därför har de valt att skydda det området.

Systemet bygger på sensorer monterade på motorcykeln som kommunicerar trådlöst med skinnstället. Om sensorerna känner av en olycka blåses 12 liter airbag upp på 20 millisekunder. Luftkuddarna är av samma typ som används i bilar.
Gränsen för CE-godkända skydd går vid genomsläpp av 45 kN. Ett bra skydd klarar 22-23 kN. Med D-Air släpps bara 3 kN igenom vid axlarna, enligt Dainese.

Vid pressvisningen fick vi se en skinnställsprototyp med D-Air Street som systemet för gata kallas. Det tilläts ingen närmare syning men på skinnstället syns ingen större skillnad mer än att området kring luftkudden är gjort av stretch.

Systemet sluttestas just nu ute på vägarna, bland annat av italienska polisen. Tanken är att en airbag-jacka med olika sorters överdrag ska finnas ute på marknaden nästa år. 
Ett annorlunda system som enbart får användas för racing finns tillgängligt redan nu. Det fungerar inte under 50 kilometer i timmen då det inte anses nödvändigt på bana. Det har även en inbyggd avancerad telemetri.