Casey Stoner är Världsmästare

De tävlande startade loppet med regndäck men då det snabbt började torka upp gick förarna in i depå och byte motorcykel. De som var snabbast in, och körde slicks istället för intermediate (ett skuret slicks), kunde snabbt förbättra sina varvtider. Guintoli och Capirossi körde fem-sex sekunder snabbare än täten efter sina byten. I täten jagade Rossi ikapp Stoner, Pedrosa och Melandri men gjorde därefter en felbedömning om när han skulle byta däck.

– Efter att jag passerade Melandri gick jag i depå, det var kaske ett varv försent men det var ändå mer eller mindre okej för jag hade senare bara Loris framför mig.

Men däckbytet fungerade inte alls. Rossi fick framhjulssläpp och gick i depån igen för att kontrollera om det var något seriöst fel. Istället var det Randy de Puniet, Toni Elias och Sylvain Guintoli, som gjorde upp om topplaceringarna efter Loris Capirossi, som gjorde ett optimalt däcksbyte och körde extremt bra.

Med Capirosi som segrare och Stoner som Världsmästare var tävlingen en fullträff för Ducati som här besegrade samtliga japanska tillverkare på deras egen hemmabana.

– Just nu känns det helt overkligt! Jag kan inte hitta ord, jag tror inte att det finns en liknande känsla som kan mäta sig med det här. Efter jag bytte motorcykel var det strul med styrdämparen, jag fick slå av på takten och justera om den i farten, men eftersom Valentino hade problem så gjorde det inte så mycket, målet var att vara före honom i mål och det klarade vi, berättade en överlycklig Casey Stoner efteråt.

Casey Stoner blir härmed den näst yngste föraren genom tiderna att ta hem mästerskapet. Det är dessutom den första titeln för Ducati i Moto GP och den första för Bridgestone, som under hela 2007 haft ett övertag mot Michelin.

Läs mer om kriget bland däcksfabrikanterna i Moto GP i nästa nummer av Bike, ute den 9 oktober. Mat Oxley rapporterar direkt från depån.

Resultat Motegi
1. Loris Capirossi (ITA) Ducati Marlboro Team 47’5.484
2. Randy de Puniet (FRA) Kawasaki Racing Team + 10.853
3. Toni Elias (SPA) Honda Gresini + 11.526
4. Sylvain Guintoli (FRA) Dunlop Yamaha Tech 3 + 12.192
5. Marco Melandri (ITA) Honda Gresini + 28.569
6. Casey Stoner (AUS) Ducati Marlboro Team + 31.179
7. Anthony West (AUS) Kawasaki + 50.001
8. Alex Barros (BRA) Pramac d’Antin + 52.343
9. Nicky Hayden (USA) Repsol Honda Team + 53.629
10. John Hopkins (USA) Rizla Suzuki MotoGP + 59.715
11. Chris Vermeulen (AUS) Rizla Suzuki MotoGP + 1’02.804
12. Makoto Tamada (JPN) Dunlop Yamaha Tech 3 + 1’09.313
13. Valentino Rossi (ITA) Fiat Yamaha Team + 1’09.699
14. Colin Edwards (USA) Fiat Yamaha Team + 1’11.735
15. S Ito (JPN) Pramac d’Antin + 1’12.290
16. Shinya Nakano (JPN) Konica Minolta Honda + 1’32.979
17. A Yanagawa (JPN) Kawasaki Racing Team 1 Lap
18. Carlos Checa (SPA) Honda LCR 1 Lap

Totalställning Moto GP 2007
1. Casey Stoner (AUS) Ducati Marlboro Team 297
2. Valentino Rossi (ITA) Fiat Yamaha Team 214
3. Dani Pedrosa (SPA) Repsol Honda Team 188
4. John Hopkins (USA) Rizla Suzuki MotoGP 156
5. Chris Vermeulen (AUS) Rizla Suzuki MotoGP 152
6. Marco Melandri (ITA) Honda Gresini 148
7. Loris Capirossi (ITA) Ducati Marlboro Team 135
8. Nicky Hayden (USA) Repsol Honda Team 112
9. Colin Edwards (USA) Fiat Yamaha Team 108
10. Alex Barros (BRA) Pramac d’Antin 91