BMW G 650 GS

BMW presenterar nya G 650 GS med sloganen »Varför inte?«. De vill beslysa modellens mångsidighet – enkelhet, lättkördhet och möjligheten att köra på olika underlag. Om din kompis frågar, ska vi köra ditåt, kan du lugnt svara, varför inte…

Allt som oftast vill tillverkaren sälja den här typen av motorcykel genom att berätta om att de är lättkörda, avsedda för vardagsbruk, perfekta för oerfarna förare och nybörjare – fallet G 650 GS är inget undantag. Den här typen av marknadsföring kan ofta leda till en motreaktion. För vem vill framstå som en oerfaren nybörjare? Ingen, även kriterierna passar in.

G 650 GS är dock inte någon klen tunnis dit alltför många mindre allroundcyklar räknas. Det är helt enkelt svårt att tillverka en hyfsat prisvärd, lättkörd och mångsidig motorcykel som ändå uppfyller dagens krav på köregenskaper och säkerhet. Så hur har BMW lyckats tackla utmaningen med nya lill-GS:en?

Modellens enkla tillverkningsfilosofi känns redan efter du kört några meter. Den har en låg men skön sadel och ett brett styre med bara de mest nödvändiga reglagen. Sadeln kan bytas till en högre version, något som passar motorcykeln bättre. Med den låga sadeln når fötterna till marken lättare, men körställningen blir bekvämare med en högre sits – även om du är relativt kort.

 

Motorn är en encylindrig maskin på 652 kubik och tillverkas av Loncin (en kinesisk tillverkare) i BMW:s regi. Motorn levererar beskedliga 48 hästkrafter. Det ger tillräckligt med skjuts åt den lätta motorcykeln så länge man inte är ute efter en aggressiv eller sportig körkänsla. Effektkurvan är precis så jämn som man kan förvänta sig. Den är som mest användarvänlig i mellanregistret men GS:n är överraskande pigg även på topp och når snabbt topphastigheten på över 160 km/h. Den låga toppeffekten, med dagens mått mätt, var inget handikapp på de krokiga testvägarna där modellen kändes hemmastadd.

Körupplevelsen är utomordentligt neutral. Motorcykeln är lugn och stabil i rörelserna och den tar sig fram målmedvetet och bjuder inte på några överraskningar. Fram sitter en klassisk teleskopgaffel med 140 millimeters fjädringsväg. Bak sitter en enkeldämpare med länkage och 130 millimeters fjädringsväg. Två enkla lösningar som funkar tillräckligt bra och passar motorcykeln perfekt.

Modellen är utrustad med ABS-bromsar som fungerar bra vid stadskörning där G 650 GS  trivs som fisken i vattnet. Det finns inga skäl att klaga på bromsarna efter testbromsning på våt asfalt och grus, men vid sportig gatkörning känns de inte tillräckligt starka. Det saknas bett och kraft och som det tidigare konstaterades – det är ingen lätt uppgift att tillverka billiga allroundcyklar. Vissa kompromisser när det gäller prestanda får du som köpare vara beredd på.

Det är lätt att ha förutfattade meningar om en lätt, rimligt prissatt, smart hoj som även ska passa nybörjare. För en erfaren förare låter det inte speciellt lockande, men… Under testdagen visade sig G 650 GS vara en noggrant genomtänkt motorcykel med flertalet användningsområden. Den accelererar och svänger tillräckligt för att man ska kunna känna körglädje. Modellen fungerade utmärkt i rusningstrafik, vilket ger föraren tid och energi att koncentrera sig på den omgivande trafiken. I enkelheten finns en funktionell charm som du inte behöver vara varken nybörjare eller erfaren hojåkare för att uppskatta.

 

Lill-GS:n är så mycket mer än man kan tro vid en första anblick. Och det bästa, under testkörningen uppfyllde modellen det tillverkaren utlovade:

Att ta det lugnt, »chilla«, i sadeln på G 650 GS var inga problem, och om någon skulle frågat om vi kunde ta en sväng till skulle jag svarat – varför inte?

 

Plus:
Lättkörd, stabil och pålitlig körkänsla. Bränslesnål. Många användningsområden.

Minus:
Motorn vibrerar på låga varv. Originalsadeln är onödigt låg. Bromsarna känns svaga vid sportig körning.

Publicerad i Bike nummer 5 2011.
Text: Sami Salonen
Foto: Fredrik Persson