Aprilia Shiver 750

Shiver 750, Aprilias nakenhoj i mellanklassen, har tagit ett steg åt det sportigare hållet. Basegenskaperna är desamma och motorn är fortfarande en 750-kubiks tvåcylindriga V-motor med fyrventilstopp. Ramen är en kombination av stålrör och aluminiumbalkar. Det finns en version med ABS-bromsar för att tämja de 95 hästkrafterna. Nytt för hojen är en sportigare körställning och motorns styrsystem som har tre valbara mappningar.

 

Jag trotsar askmolnet och flyger till södra Frankrike där det bergiga landskapet inkapslar ett tätt nätverk av småvägar. Sommaren är så gott som här och därför är även vädret det bästa möjliga för testkörning av den nya Shiver 750.

Jag har aldrig kört Shivers föregångare och därför kan jag inte heller i det här testet jämföra förnyelsernas egenskaper. Jag kör iväg utan några förväntningar och är beredd på att utvärdera hojen precis som den är.

Personalen på fabriken berättar att man har strävat efter att göra hojen sportigare. Ett steg i den riktningen är den effektivare frambromsen och motorstyrningen med tre valbara mappningar. Fotpinnarna sitter numera högre och längre bak. Styret är rakare, vilket gör att föraren sitter i en mer framåtlutad position. Där sadeln och tanken möts är det märkbart smalare, vilket ger en bättre känsla av att sitta i motorcykeln, snarare än på.

 

Körbarheten känns verkligen bekvämt sportig. Körställningen är något mer attackerande än vanligtvis i sådana här hojar. Knävinkeln är densamma som på sporthojar. Motorn representerar å andra sidan en bashoj när den är som bäst. Den behagligt funktionella motorn har ett jämnt effektregister. Motorns användningsområde är brett och i kombination med den smidiga körbarheten blir Shiver en perfekt stadshoj. På slingriga landsvägar styr den till utseendet mastiga, men till känslan nätta hojen stabilt och neutralt in i kurvor. Det är en hoj som är enkel att köra utan att behöva tänka för mycket, man kan bara njuta av kurvorna och landskapet runtomkring.

 

Plus
Balanserad, enkel körbarhet. Motorn är utomordentligt jämn genom hela effektregistret.

Minus
Knävinkeln är sportigt tajt. Motorn är inte särskilt pigg.

 

Publicerad i Bike nummer 8 2010.
Text: Sami Salonen