Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Gotland Grand National har en ny bana öster om Visby i området Hejdeby och har blivit GGN 2.0. Tävlingen körs fortsatt som ett varvlopp med 3 timmas körtid. Den nya banan är några kilometer längre än den förra och mäter 25 km.
Underlaget på den nya banan är varierat och det finns två så kallade arenor där man kör i tidigare dagbrott. I ett av dagbrotten kommer man högt upp och man kan med en snabb blick se ut över det Gotländska landskapet.
Utöver undertecknad i adventureklassen fanns Yamaha på plats med flera åkare i olika klasser – Hakon Fredrikssen och André Högberg (junior), Isak Gifting (elit), William Högberg (E-bike och veteran), Victor Meyer (ungdom) samt Jens och Jon Byggmark (motion). En som kan omnämnas särskilt är även Jocke Södergren som körde sitt 41:a Gotland Grand National (motion).
Startklar med min Yamaha Ténéré 700 Extreme. Sedan förra året finns det en Adventureklass för motorcyklar på över 600 kubik. Detta är tredje gången som jag kör GGN, första gången på en Yamaha Ténéré 700 och andra gången på en Yamaha Ténéré 700 World Raid.
Hojen har Öhlins framgaffel och stötdämpare som finns som tillbehör till Yamaha Ténéré 700. Fjädringen är individuellt anpassad med något hårdare fjädrar fram och bak. Banan är väldigt stalpig och full med rötter och sten, vilket fjädringen hanterar väl och det går därmed att hålla en högre hastighet.
Öhlinsfjädringen kommer som ett kit med en hel bakstötdämpare och ett cartridge för framgaffeln. Båda med möjlighet att välja fjäder som passar för vikt etc.
Barkbusters med plastkåpa och aluminiumbåge för stenskott men framförallt för att minska risken att broms- och kopplingsgreppen går sönder vid ett fall.
Körde på Michelin Starcross 6 Medium Soft (fram och bak) under årets tävling. De har en bra profil för adventurehojar och har ett djupare däckmönster än FIM-däck, vilket ger bättre fäste.
Starten på GGN går, precis som på gamla banan, ute på ett öppet fält för att med en skarp sväng gå direkt in på spåret. Nya banan har en högersväng, vilket är ovanligt då man har svårare att använda bakbromsen i sista momentet innan kurvan.
Förhållandena under årets tävling var nära nog optimala. Inget regn och lagom fukt i marken för att inte damma. Underlaget varierar och eftersom banan är helt ny förändras den från varv till varv. Den underliggande kalkstenen kommer fram, precis som på förra banan på Tofta.
Michelin presenterade under helgen två nyheter. Den första är Michelin Enduro Medium 2 (mitten nedan) som är uppföljaren till storsäljaren Enduro Medium. Den nya versionen har uppdaterad gummiblandning och nytt däckmönster med 20 % bättre grepp när det är nytt och 12,5 % bättre grepp när det är slitet. Stommen är förändrad både fram och bak och ger ett mer responsivt däck.
Den andra nyheten är dubbade däck (höger ovan) på Starcross 6. Dubbningen är speciell till sin karaktär med koniska dubbar och limning från Loctite som gör att dubben sitter rejält i däcket.
Michelins BIB Mousse är en skumslang som gör att det är omöjligt att få punktering. Moussen håller motsvarande 0,9 bar och förhindrar även genomslag mot fälgen.
I samarbete med arrangören av GGN 2.0 testades även en av de svårare linjerna längs banan i syfte att klargöra huruvida det gick att köra fast på nya banan. Testet föll ut positivt och det tog några minuters arbete och draghjälp innan körningen kunde återupptas.
USWE och Giant Loop hade ett stort utställningstält med försäljning och visning av deras produkter.
Giant Loop Lift strap (ovan) för att enklare kunna lyfta hojen och olika stora adventureryggsäckar av modellen Core (nedan).
Årets medalj från Gotland Grand National 2.0 som delades ut efter målgång till de dryga 3 000 deltagarna i världens största endurotävling.
Stort tack till arrangören och alla funktionärer som gör ett fantastiskt jobb och skapar denna otroligt härliga folkfest.
ExploreBike:
ExploreBike är motorcykeläventyrare och skribent på Bike.se. Global Ride är ett projekt där målet är att köra motorcykel på alla jordens kontinenter.
På ExploreBike:s hemsida (nedan) finns en gratis onlinekurs för hur man planerar och genomför ett motorcykeläventyr. Kursen är producerad tillsammans med bland annat Yamaha, Öhlins, Michelin och Klim.