BMW:s GS-modeller fick ett nytt utseende 2008 och det står sig även 2010. Visst har den fått flera små förändringar på detaljnivå, men den enda stora skillnaden är faktiskt motorn. Tekniken fått sig en uppfräschning, motorerna har fått mer vrid och effekt. Det har skett med hjälp av teknik från HP-modellerna. De nya cylindertopparna med fyra ventiler och dubbla kamaxlar ökar effekten till 110 hästkrafter och vridmomentet till 120 Newtonmeter. Motorn tillåts nu varva ytterligare 500 varv men registret uppges även vara bättre längre ner än tidigare.
Hur märks modifieringarna vid körning? Vi pratar om fem procent mer effekt och en något förändrad utväxling. Men testkörningen omfattar inte någon R 1200 GS med fjolårets motor, och för att vara helt ärlig kan jag inte uppfatta någon direkt skillnad trots att jag har kört många mil med just R 1200 GS.
Men utan att jämföra nya GS med sin föregångare upplevs motorn precis så bra som förr. Det maffiga bottenregistret och det jämna effektregistret kommer väl till pass under en långkörning som går längs kurviga småvägar, oavsett om dessa är belägna utanför Hällefors eller som i detta fallet i Spanien.
GS är en stor hoj, med bensintanken fylld väger den mer än 200 kilo och är i största allmänhet en massiv hoj. För en 170-centimeters förare är hojens storlek ett smärre problem vid start och vid svängar i låg fart. Vid körning är GS annars förvånansvärt smidig och känns mycket välbalanserad, vilket till viss del kommer av boxermotorn med dess låga tyngdpunkt. Körställningen är rymlig och hojen känns bra. BMW:s Telelever-framgaffel upplevs annorlunda jämfört med traditionella teleskopgafflar. Fjädringen är välbalanserad, skillnaderna känns närmast när man kör över mindre ojämnheter och visar sig i form av en vassare återgång i framdelen.
Utrustningen känns mycket typisk för BMW. Till GS-modellen finns Enduro ESA, ett elektroniskt kontrollsystem för 3 700 kronor, samt Enduro ASC-antispinnsystem tillgängligt för ytterligare 8 500 kronor. Dessa tillsammans med ABS-bromsarna är utrustning som inte bara ökar säkerheten utan även gör den roligare att köra.
Plus
Det maffiga bottenregistret och mycket jämna effekt i registret. Mångsidig utrustning. Touringfunktionerna.
Minus
En fysiskt stor hoj kan vara ett problem för kortare förare. Framgaffelkänslan är något som du måste vänja sig vid.
Publicerat i Bike nummer 4 2010. Testet utfördes i samband med ett test av en BMW R 1200 GS Adventure.
Text: Sami Salonen