Rent tekniskt sett var den här maskinen en Thundercat och marknadstekniskt skulle den ta upp kampen med Suzuki 600 Bandit.
Motorn är den från Thundercat men med cylindrarna mindre brant vinklade, ett krav för att passa i den dubbla vaggramen av traditionellt snitt. Motorcykeltypen är nästan att klassa som normaltyp, eftersom den är en sort som passar för allt. Den upprätta körställningen är trevlig i stadstrafik och halvkåpan glättar ut fartvindens verkningar vid längre landsvägsetapper.
Motorn har gjorts mycket snygg och försetts med ett luftkylt utseende trots att den är vattenkyld. Resten är standard, fyra cylindrar, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekten är trevliga 95 hästkrafter vid hela 11 500 varv.
Det som gör den ganska lilla maskinen intressant är dess chassimått. Försprånget på 88 millimeter är kort även i den här klassen och styrvinkeln är branta 24 grader. Med en hjulbas av drygt 1 400 millimeter är det alltså ett mycket hanterligt paket kunden erbjuds.
I Sverige har det sålts ungefär hundra exemplar om året sedan introduktionen, och underlaget för begagnade maskiner är att betrakta som ganska bra. Barnsjukdomar eller typiska fel har modellen inte heller några.
År 2002 uppdaterades modellen med rammonterad halvkåpa som hade samma linjer som stora Fazer, mycket modernare och med det typiskt pilformade utseendet. Dessutom hade sadeln sänkts, vilket tyvärr ger längre förare problem med för skarpa knävinklar. Å andra sidan underlättade det för kortare förare som fann en bra hoj, väl anpassad för sin längd.
Vi tyckte om konceptet och konstaterade också att Lill-Fazern hade bäst vridmoment upp till tiotusen varv i klassen. Motorn är alltså stark, men tycker mycket om att varvas också. Och långturer backar den inte för, inte ens i höga farter.
År 2004 kom en kraftig uppdatering på gränsen till en ny modell. Tvådelad aluminiumram och en motor från Yamaha R6 med ett bredare register på bekostnad av toppeffekt utgjorde basis. Konceptet har varit detsamma genom åren, avklätt och med motor och teknik från Yamahas sportigare modeller. Den senaste uppdateringen 2007 innehöll ny och lättare sving i aluminium, nyutvecklad insprutning och en »ny« instrumentpanel från storebror FZ-1. Avgassystemet byttes ut och försågs med katalysator. Frambromsen byttes också ut och de nya skivorna mätte 298 millimeter, kombinerat med helgjutna bromsok blir det ett helt okej bett.
FZS 600 Fazer är en klok kompromiss som duger till ovanligt mycket. De varierade användningsområdena har gjort modellen till en populär gunstling i mellanklassen.