Nej, effekthysterin är inte förbi, den tar förmodligen bara en liten paus. Den snoozar, så att säga, för någon gång i livet når man den punkt där man måste ordna upp sina saker och ställa frågor. Exempelvis: Behöver man verkligen 1300 kubikcentimeter och 180 hästkrafter, som i en 1290 Super Duke? Eller: Är en encylindrig, som 690, med sitt smalt användbara varvtalsregister fortfarande i enlighet med tidsandan? För alla som tvivlar på detta har KTM nu tagit fram ett övertygande erbjudande. Essensen ur de båda tvivlen kan man säga. Helt kort: 105 hästkrafter, 169 kilo torrvikt, under 96 900 kronor inklusive alla hjälpsystem som finns på marknaden, speciellt för 790 utvecklade fjädringskomponenter, en TFT-skärm och, och, och. Det låter väldigt mycket som ett åsknedslag mitt i centrum av den nya dynamiska mellanklassen, någonstans mellan skojiga hojar som Yamaha MT-09 och Triumph Street Triple. ”Skalpellen” kallas den i Mattighofen, och sägs vidare vara den ultimativa landvägsmaskinen där allt är nyutvecklat helt från grunden. Åtminstone när det gäller motorn har de utan tvivel rätt.
Det är naturligtvis en radmotor, eftersom denna byggprincip har de bästa förutsättningarna för låg vikt, låga tillverkningskostnader och kompakta mått. Och den har – naturligtvis – en icke likformig vevtappsförskjutning (75 grader), eftersom en traditionell vevaxelkonfiguration med 180 grader är en svaghet med den här typen av motorkonstruktion, genom långa pulser och ett puttrande sound.
Detta gör alltså att den nya 790 Duke låter som en KTM V-twin. Åtta ventilsläpor styr ventilerna, en semi-torrsumpssmörjning sörjer för tillförlitlig smörjning på de nödvändiga ställena, och hela två stycken balansaxlar ska eliminera störande vibrationer. Om allt stämmer handlar det då om 105 hästkrafter vid 9 000 varv och en vridmomentstopp på 86 Newtonmeter som finns till förfogande endast 1 000 varv längre ner.
Den som förstår att utnyttja detta kan ta sig fram snabbt, särskilt då man har ett elektroniskt assistanspaket att räkna med. Kurv-ABS (med Super-Moto-läge), greppkontroll, motorbromsreglering, snabbväxel med mellangasfunktion och launch-control samt olika körprogram är standardutrustning, och bör tillsammans med fyrkolvsoken som greppar de inte alltför mäktigt dimensionerade 300 millimetersskivorna göra 790 Duke till en kraft att räkna med.
Kvarstår då bara för KTM att hålla sig till den planerade prisnivån – i denna klass är även priskriget riktigt hårt – och då skulle Duke kunna fånga upp många köpare som annars egentligen hade något helt annat på hjärnan.
Nästa steg
KTM 790 Adventure R. Den som idag utvecklar en helt ny motor, tänker tidigt på hur motorn behöver konfigureras för att kunna användas i så många olika fordonskoncept som möjligt.
Detta gäller även för den nya KTM-twinnen. Österrikarna kommer efter den nakna 790 Duke som nästa motorcykel presentera en offroadmaskin, som förstår att utnyttja de konstruktiva fördelarna av denna förvånansvärt smala motor på ett ovanligt sätt. En försmak på den framtida 790 Adventure R fanns som prototyp i Milano. Efter den encylindriga Rallyes förebild är tankens sidor neddragna till kamaxlarnas placering. Det förflyttar tyngdpunkten längre ner och ger föraren mer rörelsefrihet tack vare den lägre byggda tanken. Dock gör denna lösning att Adventure ser lite kraftigare ut över höfterna. En prototyp som drog till sig blickarna.
Kolla in nyheterna från KTM live på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.