Många BMW-fans blev besvikna när de såg att två maxiskotrar var de enda egentliga nyheterna till i år. Det finns dock ingen anledning att bli besviken, både C600 Sport och C650 GT levererar. Trots skillnaden i namn är det samma 647 kubik stora parallelltwin i båda modellerna. Motorn är lutad 70 grader framåt, något som har tillåtit en låg placering i chassit. Tack vare den steglösa CVT-lådan behöver du inte tänka på mycket annat än att kryssa fram i trafiken.
Vad är då skillnaden de två modellerna emellan? C 600 Sport är som namnet antyder, ett mer sportigt alternativ. Förutom att vara tio kilo lättare än GT, har den mindre fokus på komfort, speciellt när det gäller skydd mot väder och vind. Där GT har elektriskt justerbart kåpglas som helt skyddar en förare på 180 centimeter, får du skruva själv på Sport. Det finns tre lägen men i det högsta vibrerar rutan mycket när farten ökar. GT har också en mjukare och lägre sadel på 780 millimeter.
Rent tekniskt är det däremot inte så stora skillnader. Modellerna har samma stålram, samma aluminiumsving och en inverterad framgaffel med 115 millimeters fjädringsväg. Båda modellerna har ABS som standard.
De här modellerna handlar inte bara om millimetrar och teknik. De handlar om körglädje och funktionalitet. För det första är de lättkörda, kvickstyrda och välbalanserade och trots att de båda är långa är de extremt smidiga i trafiken. Bromsa kan de också även om bakbromsen är svårdoserad. Den bästa komplimangen jag kan ge är att det för en gångs skull känns helt rätt att köra skoter. Båda är bra alternativ när det gäller att frakta mig från A till B, antingen om resan går via motorväg, landsväg eller inne i staden. Det råder inget tvivel om att BMW har lyckats på sitt första skoterförsök.
I Skandinavien har vi ingen stor tradition av maxiskotrar, men när storstäderna växer snabbare än infrastrukturen är det troligt att vi kommer att närma oss den sydeuropeiska trenden med smidiga tvåhjulspendlare. Har du inte testat en så gör det nu.
Plus: Mycket kvickstyrd, rapp motor, bra komfort. Härligt ljud.
Minus: Okänslig bakbroms, skakig vindruta på Sport. Dyr.
Publicerad i Bike nummer 5 2012.
Text: Eskil Bjørshol
Foto: BMW