Nya Aprilia Tuareg 660!

Tuaregen ser smal och lätt ut.

Nu har den tredje modellen ut Aprilias 660-flotta visats, nämligen offroadhojen Tuareg 660. Ni som varit med ett tag vet att Aprilia använt namnet Tuareg många gånger tidigare, både som lätta 125:or och stora 600-kubiks enstånkor. Men nu pratar vi om en rapp parallelltwin på 660 kubik, 80 hästkrafter och 70 newtonmeter. 85 procent av det maximala vridmomentet finns tillgängligt redan vid låga 4500 varv. Kul kuriosa är att cylindrar, topplock och kolvar kommer från superbike-värstingen RSV 1100 där de hanterar cirka tre gånger så mycket effekt.

Klassisk färgsättning som flirtar vilt med 90-talets Tuareger från Aprilia.

På fjärdringssidan har Aprilia gasat på extra mycket, fina komponanter från Kayaba med hela 240 millimeters fjädringsväg både fram och bak, fullt justerbara i bägge ändar. Här märks det att Aprilia menar allvar med sin nya offroad-satsning. Hjulen är slanglösa med gummin från Pirelli, populära Scorpion Rally STR. Den fulltankade vikten har hållits till rekordlåga 204 kilo, här får konkurrenterna från Yamaha och KTM/Qvarna se upp och vi väntar med spänning vad Ducati kommer visa upp den 9:e december!

Fem tums TFT-display i färg, enkla knappar och riktig nyckel, precis som vi vill ha det!

Liksom sina asfaltsbröder Tuono och RS har Tuaregen ett komplett APRC-elektronikpaket med lutningskänslig ABS och tractioncontrol samt quickshifter upp och ner (tillval). Även en bekväm farthållare finns med som standard. Givetvis finns olika körlägen på plats där ett av dem är helt konfigurerbart efter eget huvud och smak. Allt kontrolleras genom den fina färgdisplayen på hela fem tum. En tank på 18 liter ska ge en aktionsradie på omkring 40 mil.

Fräcka led-lampor, ingen tvekan om att det är en Aprilia som smugit upp i backspegeln.

Offroad-mellanklassen har i och med Tuareg 660:s debut blivit ännu hetare och här finns det nu ett superfint urval av fina hojar. Vi ser verkligen fram att få ställa dessa mot varandra i ett omfattande test.
Pris och tillgänglighet på Tuareg 660 är i skrivandes stund ännu ej klart men håll utkik, vi postar så fort vi vet!

Annons

Annons