Beta Enduro 2020

Sent igår kväll så damp nyheten ner på redaktionen att Beta släpper sina nya enduromodeller för 2020. Här handlar det inte om en lätt översyn utan om helt nya hojar. Hela åtta olika motorstorlekar erbjuds fördelade över fyra av varje två- och fyrtakt. 350/390/430/480 är det som gäller på fyrtaktssidan och 125/200/250/300 på tvåtaktarna. Samma laguppställning som tidigare år med andra ord.

Motorerna på fyrtaktarna är helt nyutvecklade och som brukligt strävar man efter att centrera vikten så nära svängcentrum som möjligt. Tillsammans med en viktreducering på ett kilo har Beta flyttat kopplingen en aning uppåt och vevaxeln en aning bakåt. Dessutom har man försett motorn med motorkåpor i magnesium.Ökad kylkapacitet och smidigare växellåda är andra punkter som setts över.

Tvåtaktarna på 250/300 kubik har fått en balansaxel som förutom att minska vibrationerna faktiskt gett en snyggare effektkurva genom hela registret. 125:an har fått flera motoruppdateringar, bland annat ny cylinder, avgasventil och expansionskammare.

På chassisidan är det en helt ny ram med förändrad geometri för för att bli mer snabbsvängd och med ökad stabilitet. Svingen har förlängts en på fyrtaktarna och 200 tvåtakt för ökat grepp samtidigt som både fram och bakfjädring setts över för att matcha den nya ramen. De nya Betorna har givetvis ett nytt plastkit med smalare midja och har dessutom en nydesignad bakram i plastkomposit. I denna har man kunnat ”gömma undan” skrymmande elektronik” och tvåtaktarnas oljebehållare för separatsmörjningen. Bland många andra nyheter kan nämnas större tankar på 9,1 respektive 9,5 liter på två- respektive fyrtakt.

De italienska skönheterna beräknas anlända till handlarna under månadsskiftet juli/augusti.