Hayden är den enda fabriksföraren som bara har kontrakt till 2013, vilket skulle göra en fabriksplats ledig till 2014 tidigast. Resten av fabriksförarna har alla kontrakt för två år som går ut i slutet av 2014, vilket gör att större teambyten och nykomlingar kommer få vänta till 2015.
Ducati har dock nyligen pratat om ett juniorteam i MotoGP, vad det innebär och när det kommer ske vet vi inte.
Satelitföraren Stefan Bradl har likt Hayden också kontrakt till slutet av 2013. Bradl har inte gjort några enastående prestationer under årets säsong, men han har lyckats ta sig in i serien och få konsistenta och bra resultat, något de flesta förare som hoppat till MotoGP från Moto2 haft svårt för och som kan innebära en ljus framtid för den unga talangen.
Fabriksförare:
Dani Pedrosa – Honda tills slutet av 2014
Marc Marquez – Honda tills slutet av 2014
Jorge Lorenzo – Yamaha tills slutet av 2014
Valentino Rossi – Yamaha tills slutet av 2014
Nicky Hayden – Ducati till slutet av 2013
Andrea Dovizioso – Ducati till slutet av 2014
Satelitförare:
Bradley Smith – Tech 3 Yamaha till slutet av 2014
Stefan Bradl – LCR Honda till slutet av 2013
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.