Bänkning: BMW R nineT -17

Ljudet som den avger ur den sköna Akrapipan är helt sagolik och vi okynnesgasar så mycket vi orkar varenda gång vi sitter i sadeln på just BMW:n. Det uppskattas kanske inte av alla andra trafikanter men just nu är vi rebeller och njuter fullt ut. Den 1170-kubik stora boxermotorn svarar fint på gasen men vibrerar en hel del. Det annars linjära vridmomentet i den här boxermotorn är inte lika jämt på denna modell. Vi upplever en kraftig dipp runt 5 000 varv.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 100,09 hästkrafter vid 8 300 varv. Vridet landar på 99,66 newtonmeter vid 6 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Annons

Annons

Senaste utgåvan