Så klart kommer nu även bashojen i Triumphs Bonneville-program i helt ny tappning. Den klassiska stilen är kvar från T100 men annars är T120 ett helt nytt bygge runt samma 1199-kubiks vätskekylda parallelltwin som hos tidigare presenterade Thruxton.
I T120 har motorn en något tyngre vevaxel och lägre kompression än i Thruxton vilket ger den en sävligare karaktär. Men jämfört med den utgående modellen ska vridmomentet vid 3100 v/min ökat till 104 newtonmeter, det är 54 procent högre än hos den gamla hojen.
Några effektsiffror har ännu inte avslöjats och vi vet ännu inte hur mycket hojen väger, men av det vi sett hittills ser den nya hojen ut att bli betydligt piggare än sin föregångare.
Gasen styrs via ride by wire och T120 ska erbjuda flera förprogrammerade körlägen liksom traction med olika inställningar samt ABS som standard. Två andra fina nyheter är att hojen får handtagsvärme och USB-uttag för laddning av mobiltelefonen.
T120 kommer även i ett helsvart ”Black”-utförande. Annars är färgalternativen röd/silver, svart/vit eller helt röd.
Diskutera: Vad tycker du om Triumph T120?