Säkrare körning med motorcykel – sommarens checklista för mc-förare

Nu stundar sköna dagar för de mc-förare som längtat efter att ta ut motorcykeln på en sommartur. För att åkturen ska bli så trygg som möjligt finns det en del saker att tänka på innan man ger sig iväg. If har samlat några tips för en säker och njutbar motorcykelsommar.

Sommar och fler motorcyklar på vägarna innebär ökad risk för mc-olyckor. Siffran över antalet omkomna i mc-olyckor var under första kvartalet i år den högsta sedan 2009. ”Det gäller att fortsatt ha säkerheten i åtanke så fort man beger sig ut i trafiken och vi hoppas att resten av året har en bättre utveckling.” säger Ifs motorexpert.

Enligt Trafikverkets djupstudier på andel omkomna per olyckstyp för tiden 2014 – 2019 omkommer flest motorcyklister i singelolyckor (50 procent), den näst vanligaste olyckstypen sker i korsning (15 procent) och den tredje vanligaste är upphinnandeolyckor (8 procent).

I genomsnitt för åren 2003 – 2019 omkom 43 motorcyklister varje år men under 2019 var siffran rekordlåg med 29 omkomna.

För att alla ska få njuta av sin motorcykelhobby och komma hem säkert på kvällen delar If med sig av några tips för en säkrare motorcykelsommar:

Se upp för bilister

Ofta har bilister svårt att upptäcka mc-förare, därför är det viktigt att se till att placera sig i bilistens synfält och försöka läsa bilförarens tankar.

– För den mc-förare som vill förflytta sig i sidled är det viktigt att sök ögonkontakt. Bilförare kan även ha svårt att upptäcka en motorcykel som kommer körande bakifrån. Det är extra farligt vid omkörning och vid vänstersväng så var extra vaksam vid dessa trafiksituationer, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Avrostningskurs för att bli säkrare i trafiken

Som motorcyklist är det lätt att bli ”ringrostig” då man oftast inte kör mc under hela året. Det anordnas därför avrostningskurser som bland annat innehåller balans- och bromsövningar.

– För att förbättra eller fräscha upp sina körkunskaper och lära sig mer om sin körstil och motorcykel kan man anmäla sig till en trafiksäkerhetskurs hos SMC, Sveriges Motorcyklister. Det är dessutom ett bra sätt att komma igång och träna upp muskler och reflexer som är bra att ha som motorcyklist! säger Johan Granholm.

Se över säkerhetsutrustningen 

Behöver hjälmen bytas ut?

Hjälmars förmåga att ge ett bra skydd vid skada försämras över tid vilket betyder att du behöver byta ut din hjälm regelbundet. Rekommendationen är att detta görs vart femte år, men om hjälmen används varje dag så kan den behöva bytas ut oftare.

– När du byter hjälm rekommenderar vi att du alltid köper en ny från butik. Prova ut den noggrant så att du får en som passar dig så bra som möjligt. Även om en begagnad hjälm ser ut att vara i nyskick så vet du inte vad den varit med om. Den kan ha tappats i marken och därmed förlorat delar av sin skyddande förmåga, säger Johan Granholm.

Det är även viktigt att hjälmen är godkänd, den ska vara märkt med ECE 22:05, som visar att hjälmen testats och uppfyller de europeiska kraven för hjälmar. Uppdaterade säkerhetskrav lanseras i juli 2020 (ECE 22:06) men de hjälmar som är godkända enligt ECE 22:05 kommer fortsatt att vara godkända under en övergångsperiod på två-tre år.

Använd alltid komplett säkerhetsutrustning

Satsa på ett godkänt ställ i bra kvalitet och se till att det sitter bra på kroppen.

– Vi rekommenderar att man använder antingen skinn- eller gore-tex® ställ för mc-bruk, i kombination med ett separat ryggskydd, hjälm, mc-stövlar och handskar, säger Johan Granholm.

Motorcykelapp att ladda ner

Om olyckan ändå skulle vara framme finns det bra säkerhetsappar att använda för att minska larmtider till olycksplatsen. If har ett samarbete med Detecht motorcykelapp.

– Vi rekommenderar att man laddar ner Detecht motorcykelapp till sin mobiltelefon från App Store eller Google Play. Detecht är en svensk motorcykelapp som arbetar för att göra motorcykelkörning säkrare men också roligare! Företaget har utvecklat ett automatiskt nödlarm som genom mobiltelefonens inbyggda sensorer och en smart algoritm kan detektera en motorcykelolycka. Vid en identifierad olycka, aktiveras ett larm på telefonen som föraren har möjlighet att avaktivera inom 60 sekunder om föraren mår bra. Avaktiveras inte larmet så skickas ett automatiskt sms till förarens inskrivna säkerhetskontakter. I appens premiumversion skickas larmet direkt till SOS Alarm och informerar om olyckans position och tidpunkt vilket leder till minskade larmtider. Lösningen hjälper motorcyklister att snabbare få akutsjukvård på plats vilken kan vara livsavgörande. Utöver det automatiska nödlarmet har Detecht nu lanserat Safety Tracking – där föraren kan dela sin position med nära och kära, för att öka tryggheten och se om något oväntat har skett längs med rutten, säger Johan Granholm.

Detecht har idag runt 20 000 svenska användare och strax över 100 000 nedladdningar runt om i världen. Stort fokus ligger på att hela tiden vidareutveckla appen efter användarnas önskemål för att bidra till en ökad trygghet, säkerhet och glädje bland motorcyklister.

Se fler tips för säkrare körning med motorcykel på if.se

Källa andel omkomna på mc efter olyckstyp: trafikverket.se, statistik antal omkomna över tid: vägtrafikolyckor från Transportstyrelsen officiella statistik https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/press/statistik/olycksstatistik/nationell_arstatistik.xlsx