Kameror på motorcykeln ska minska olycksrisken

Ride Vision har presenterat den internationella lanseringen av sin AI-drivna säkerhetsvarningsteknik, Collision Aversion Technology (CAT), med förhoppningen att förhindra motorcykelkollisioner ute på vägarna. 

Ride Visions unika system fungerar med två små vidvinkelkameror monterade fram och bak på fordonet, som överför bilder till Ride Visions bearbetningsenhet, där en patenterad algoritm används för att upptäcka och meddela förare om kollisionshot i realtid. 

Med Ride Vision är planen att motorcyklister ska vinna viktiga sekunder när systemet reagerar på olika former av trafikfaror, vilket kan betyda skillnaden mellan en kollision och att komma hem säkert efter varje hojtur.  

Ride Vision använder en kombination av bildigenkänning och AI-teknik för att driva sin lösning, som sägs vara den första i sitt slag. Företagets patenterade gränssnitt för mänsklig maskinvarning (HMI) och algoritmer för förutsägbara skeenden hjälper förare att fatta kritiska och livräddande beslut i realtid. 

Systemet uppges erbjuda:

360-graders säkerhet: föraren får kollisionsskydd framåt, avståndshållning, döda vinkel-kontroll och varning för farliga omkörningar via indikatorer på sidospeglarna, vilket sparar värdefulla sekunder som ska göra skillnad mellan en olycka och att komma säkert till sin destination.  

Ride Visions avståndsavisering säkerställer att förare håller ett säkert avstånd till fordonet framför, oavsett hastighet, medan kollisionsvarningar redogör för vägförhållanden och fordonets hastighet.  

Kördatainspelning: Med Ride Vision-appen kan användare få tillgång till resesammanfattningar, som innehåller körrapporter, inklusive totalsträcka, alla varningar och maxhastighetsdata. Dessa data kan exporteras för personligt bruk, till exempel beräkningar av bränsleförbrukning eller till och med förfrågningar om minskning av försäkringspremien. Uppgifterna sägs endast lagras på förarens mobila enhet och delas inte med någon annan.