Provkörning KTM EXC 2020

EXC 250 Six Days

Ikväll anlände Bikes utsände till Peramola, en dryg timmes bilfärd norr om Barcelona, för KTM:s presentation av det nya enduroprogrammet för 2020. Vi har under de senaste timmarna fått en mastig korvstoppning på klassiskt KTM-manér, ända ner på skruv- och mutter-nivå. Nu kan vi ”allt” om de tekniska uppdateringarna och nyheterna.

Den skarpast lysande stjärnan är den helt nya tvåtaktaren EXC 150 som till 2020 försetts med insprutning (TPI) och blivit EURO4-anpassad och därmed gatlegal från fabrik. 125:an försvinner från programmet efter urminnes tider, order från ”högsta ort” fick vi veta under kvällen.

På resten av programmet är det mest en teknisk förfining som utförts jämfört med föregångarna som kom 2017/-18. Imponerade är att man lyckats skala av upp emot ett kilo på motorerna på 450/500, som redan var marknadens lättaste. Detta har även smittat av sig på 250/350 som lixom sina större bröder fått ökad kompression för att minska tendenserna till tjuvstopp.

Imorgon ger vi oss upp i bergen för att kunna skärskåda de olika modellerna och ger er läsare en fördjupad provkörningsrapport. Uppdaterar läget under morgondagen!

De nya Akra-rören väcker ett starkt ha-begär.

EXC 300 Erzberg Rodeo, specialmodell endast tillverkad i 500 exemplar.

250/300:ns nya avgassystem är tillverkad med en ny teknik av ”korrugerad plåt” för bättre motståndskraft för stenar och vurpor

Ytterligheterna, tvåtakt 150 kubik till vänster, fyrtakt 500 kubik till höger. Notera det extremt kompakta formatet på den nätta 150-kubikaren.

EXC 450 i standardutförande. Notera att man helt exkluderat kicken. Den går inte ens längre att eftermontera. Ett knappt kilo sparas härmed in.