Projekt, cross till enduro: del 2.

Med sommaren i fullt ös och semestern på ingång fortsätter vi vårt projekt att försöka bygga en hanterbar enduro av fullblodshingsten KTM 450 SX-F. I denna del monterar vi på ett nytt avgassystem, sidostöd och skyddar motorn med en rejäl hasplåt. Här kan ni läsa del 1 av projektet!

Avgassystemet från Twenty är riktigt prisvärt och har prydliga svetsar.

Vi börjar förstås med det roliga, mer bling och brapp i form av ett nytt avgassystem från 24 MX eget märke Twenty. Här har 24 MX gått ihop med den Italienska tillverkaren GPR och fått till ett läckert system till ett ruskigt bra pris. Endast 4200 kronor är oslagbart i detta segment.

Nästa steg är att montera ett sidostöd från Moose Racing. Att montera på mer skrot på på en lättad och slimmad crosshoj kan tyckas kontraproduktivt men nyttan av ett sidostöd överskuggar detta. Inte alltid ett träd att luta hojen mot finns tillhand på rätt ställe. Moose Racing importeras av Parts Europe och kan hittas hos de flesta handlarna i Sverige. Pris 1400 kronor.

Enduro betyder sten, massvis med sten! För att kunna panga på i full fart genom skogen ytan att oroas över skador på motorn monterar vi en hasplåt från Franska AXP Racing. AXP har vi bra erfarenhet av tidigare från andra hojar vi monterat den på, bland annat Sherco 300 och KTM 690. Importeras av Duell och kostar 1790 kronor.

Hasplåten från AXP Racing skyddar motorn och vattenpumpen och går hela vägen bak till…
…det det känsliga länkaget. Perfekt för enduro!

I nästa del av projektet ska vi ta oss an utseendet på hojen. Ett nytt plastkit ligger redan hemma i garaget och vi inväntar ett läckert dekalkit som ska sätta den där sista touchen på hojen. Håll koll på Bike.se!

Annons

Annons