Ny Kawasaki Z900 RS SE

En av Kawasakis mest eftertraktade färgkombinationer från 70-talet, ”Yellow Ball”, får nytt liv när den nya Z900RS SE tar efter originalet, modell Z1 från 1972. 

Även om det är det mest uppenbara tecknet på en ny version av den populära Z900RS, tar det inte slut där. Med inspiration från dåtidens entusiaster, kommer Z900RS SE utrustad med en imponerande arsenal av kvalitativa uppgraderingar hos bland annat fjädring- och bromskomponenter. 

SE-modellen kommer utrustad med en Öhlins S46 bakfjädring med hydrauliskt justerbar förspänning via ett lättåtkomligt vred och framtill har det också skett förändring. Den 41 millimeter inverterade gaffeln är nu guldlackerad och har finjusterats för ännu bättre prestanda och samspel mellan bakre och främre fjädringskomponenter.

Även bromsarna har fått sig en uppgradering. De dubbla 300 millimeters Brembo bromsskivorna greppas av Brembo M4.32 bromsok. Även bromspumpen från Nissin skiljer sig från standardmodellen med mindre kolvdiameter, och tillsammans med stålomspunna bromsledningar förbättras både känsla och prestanda. 

Utseendemässigt hittar vi flera skillnader mellan SE och standardmodellerna. Mest uppseendeväckande får lov att vara de guldfärgade fälgarna. 

Motormässigt är Z900 RS SE identisk med systermodellerna, vilket är bra då det är en synnerligen underhållande fyra med härligt motorljud! 111 hästar och 100 newtonmeter ger dig klart tillräckliga prestanda på den kurviga favoritvägen. Svenskt pris och leveransstart ej ännu klart.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: