Här är nya Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

Ryggraden i den här modellen som presenteras som helt nya Honda CBR 1000 RR Fireblade utgår starkt från den nuvarande modellen. Men på klassiskt Honda manér så har varenda pinal på motorcykeln gåtts igenom och i vissa fall uppdaterats ordentligt innan den paketerats om i en modernare form.
 
Effekt/viktförhållandet har förbättrats med 14 procent genom att vikten kapats med hela 15 kilo och att effekten höjts med 8 kW. Maxeffekten är 190 hästkrafter vilket är en bra bit under konkurrenterna men helt i linje med Hondas nyvalda motto för modellen som är Total control.
 
Bland de mer
elektroniska nyheterna hittar vi numer en Ride By Wire-styrd gasrulle, sensorer som känner av trottlarnas position, justerbar motorbroms, en IMU-enhet som styr ett avancerat traction control-system och flera valbara körlägen.  Växlingarna sköts med hjälp av quickshifter och den här SP-versionen är utrustad med något som Honda kallar Downshift assist.
 
Ramen ska ha blivit stabilare och svingen något stelare i sin konstruktion. Bakramen har bantats vilket bidrar till att centralisera tyngdpunkten. Både bränsletanken och avgassystemet är numera av titan. Stötdämpningen sköts av Öhlins S-EC-system på SP-versionen genom en NIX30-gaffel och en TTX36 dämpare. Hjulbasen är 1404 millimeter och sadelhöjden 820 millimeter. Fulltankad ska den väga in på 195 kilo vilket är sju kilo mindre än nyligen avslöjade siffrorna för konkurrenten Suzuki GSX-R 1000.
 
Bara motorn har bantats två kilo bland annat genom att flera kåpor nu är av magnesium. Varenda kåpa är även om designad. Kylaren är nu 30 millimeter smalare än tidigare. Honda har gått så långt att de även kortat längden på kylarslangar och bultar i jakten på vikt och effektivitet.
 
Varvstoppet är nu höjt till 13000 varv och där hittas maxeffekten på 189 hästkrafter, maximalt vrid är 116 newtonmeter vid 10500 varv. Borrnings och slag är samma som tidigare, 76×55,1 millimeter men kompressionen har höjts från 12.3:1 till 13:01. Motorn har en högre trimgrad än tidigare och flera delar i motorn sägs bestå av ädlare material än hos föregångaren.