Ducati Multistrada uppdateras

Bara för några veckor sedan presenterade Ducati dess motorsystem DVT – Desmodromic Variable Timing, alltså variabla kamtider. Uppdaterade Multistrada blir den första modellen som får systemet och det resulterar i en ökning med 10 hästkrafter (nu 150) och 12 newtonmeter (nu 136) samt en minskning i bränsleförbrukning med 8 procent. Tack vare detta har man också kunnat öka serviceintervallen till 1500 mil (tidigare 1200) och ventiljustering till 3000 mil. 

Likt Panigale 1299 har Multistrada fått en Inertial Measurement Unit (IMU). Den är sammankopplad med ABS:en, vilket gör så att den fungerar även under nedlägg, och LED-lyktan, som med Ducati Cornering Light (DCL) anpassar ljuset efter kurvtagning. Utöver alla tidigare elsystem har detta även möjliggjort åttasteggad anti-wheelie och en förbättring av det semiaktiva fjädringssystemet Skyhook. Även farthållare har tillkommit.

Även flera ergonomiska och chassimässiga uppdateringar har gjorts. Ducati har arbetat på att förbättra Multistradas offroadkapacitet. Sadeln är nu smalare och justerbar i höjd om 20 millimeter (825/845). Markfrigången har ökat med 20 millimeter till 180 totalt. Fotpinnarna har nu taggar som skyddas av borttagbara gumminsatser. Vindrutan är justerbar om 60 millimeter och den ska enligt Ducati gå att justera med en hand. Två 12-voltsuttag finns att tillgå. 

Unikt för S-versionen är det semiaktiva fjädringssystemet, LED-lykta med DCL, fälgarna, ett multimediasystem, TFT-instrumentering, Brembos 504-ok fram med 330-skivor istället för 320 och slutligen den vita lackeringen – men Multistrada S finns även i rött. Multistrada 1200 S D Air kommer också finnas tillgänglig med inbyggt airbagsystem. Oavsett modell finns det fyra tillbehörspaket att välja på; Touring pack, Sport pack, Urban pack och Enduro pack.