DVT – Desmodromic Variable Timing

Ducati säger att det är den första motorcykelmotorn med variabla kamtider på både insugskammen och avgaskammen. Det är Testastressa-motorn som fått den nya tekniken, motorn som ursprungligen satt i 1198 men nu återfinns i flera andra modeller

Den italienska tillverkaren lyfter fram att bränsleförbrukningen sänkts med åtta procent tack vare DVT och att motorn är godkänd enligt utsläppsnivån EURO4. Motorn har också fått en anti-knack-sensor som se till att motorn går säkert med låga oktantal och vid höga höjder. 

Ducati säger att maximal effekt nu är 160 hästkrafter och 136 Nm, de säger dock inte ursprungseffekten och hur stor ökning det handlar om. I Multistrada levererar den 150 hästkrafter, i Diavel 162 och i Monster 1200 145. Alla rykten pekar på att det är Multistrada som kommer i nytt format till EICMA och gissningsvis är det den modellen som först får DVT-motorn. Det handlar alltså om en ökning på 10 hästkrafter.