Ducati 2022 – Del 6 – DesertX!

Ducati DesertX – Ducatis första riktiga offroadhoj!

Äntligen är den här, Ducatin som hela världen väntat på sedan september då en enda bild läcktes ut av fabriken. DesertX, och den verkar ännu bättre än vad vi vågat gissa på. Här har Ducati löpt hela linan ut och skapat en äkta offroadhoj med smala hjul i 21/18-tums dimensioner och en hög Dakar-kåpa med dubbla lysen. 90-talets Dakarhojar är en självklar förebild för DesertX.

Helt otroligt snygg hoj för oss som älskar gamla Dakar-hojar!

Istället för att bara strippa en Multistrada V2 på onödigt bjäfs har Ducati tagit fram en ny ram och vänt sig till Kayaba för en fullt justerbar äkta offroadfjädring. Med fjädringsväg på 230 millimeter fram och 220 millimeter bak kvalar DesertX in direkt bland de värsta konkurenterna KTM 890, Yamaha T7 och nya Aprilia Tuareg 660. Men med 110 hästar är DesertX den starkaste av dessa. 937 kubiks Testastrettamotorn kommer direkt från Multistrada V2, Monster, Hypermotard med flera. Ducatis mest använda motor som i sin senaste tappning är bättre än någonsin och 1,7 kilo lättare än föregångaren. Till skillnad från Multistradan är dock växellådan rejält omgjord. Ettan till femmans växel har lägre utväxling medan sexan lämnats orörd för bra touringegenskaper. Ettans växel är hela 14 procent lägre växlad och tvåan åtta procent lägre. Allt för de bästa köregenskaperna vid långsam och knölig terräng.

DesertX i sitt rätta element, ÖKNEN! Här med den åtta liter stora bakre tanken monterad.

För de rätta touringegenskaperna har DesertX ett fullständigt teknikprogram gällande körhjälpmedel. Till exempel kurv-ABS i tre lägen, 4 olika motormappningar och hela sex olika körprogram där ”Enduro” och ”Rally” är nya. Enduro med reducerad effekt och hjälpsam elektronik och Rally med full effekt och bara svag inverkan av tekniken för de mest rutinerade förarna. Sadeln finns i olika höjder för att passa olika förare och det finns till och med ett sänkningskit. Tanken på 21 liter kan kompletteras med en extra, åtta liter stor tank placerad baktill på hojen. Nu börjar vi snacka räckvidd!

Smal och fin baktill och en maffigt stor tank.

Viktmässigt hamnar Ducati DesertX på ”klassnormala” 223 kilo fulltankat, inte rekordlågt men inte heller i överväldigande fläskigt även fast vi riktiga nördar gärna önskat oss en fulltankad vikt under 200 kilo. Ducati gör en stor grej av att detta är deras första motorcykel någonsin med 18/21-tumsfälgar att de till och med tagit fram en ny klädkollektion som heter just 21/18 med hjälm, jacka och byxor samt fritidskläder i form av kepsar och t-shirts.

Ducati DesertX kommer till handlarna så sent som i maj 2022 så vi får hålla oss till tåls. Svenska priset hamnar på 167 900 kronor.
Medan vi väntar får vi njuta av nedan bilder i galleriet.
Är det maj snart….?

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: