Ducati 2022 – del 4 – Streetfighters!

Streetfighter V2, här strippad från regskylt och backspeglar.

A new fighter in town, med den sloganen presenterar Ducati inte bara en, utan två nya Streetfighters. Först ut helt nya Streetfighter V2, baserad på Panigale V2. Helt enligt Ducatistandard är motorn inte ett dugg strypt, endast 2 hästar har den tappat jämfört med kåpräsern Panigale. Vi snackar köttiga 153 hästar och 101 Newtonmeter kombinerat med en körklar vikt på 200 kilo. En v-twin på 955 kubik denna gången, bara så ni hänger med. Storebrorsan Streetfighter V4 har som ni vet en fyrcylindrig motor.

153 hästar och 200 kilo, bra tryck!

Med Streetfighter V2 vill Ducati locka köpare som tycker att V4:an är för dyr och för vild. Samt de som absolut vill åka en mullrande V-twin hellre än en rosslande V4:a. Men Streetfighter V2 är absolut ingen budgetmodell, tekniken kommer direkt från Panigale V2 och den stoltserar med fullständiga elektroniska körhjälpmedel via en sexaxlig IMU. Det betyder bland annat kurv-ABS och lutningskänslig traction control samt en avancerad wheelie control. Designen är hämtad direkt från Streetfighter V4 med det karaktäristiska lyset som mest framträdande designelement. Lampans form ska påminna om flinet från Batmans Joker. Tekniken är som sagt hämtad från Panigale V2 och från den kommer även fjädringen, fullt justerbara komponenter, Showa BigPistonFork fram och Sachs bak. De femekrade hjulen är skodda med Pirellis senaste Diablo Rosso IV med hanterbara 180 millimeter bak och 120 framtill.

Jokerns flin, nu tillgänglig för fler.

Via en 4,3 tums färgdisplay kan man koppla upp sig mot sin smartphone och även ställa in de tre olika körlägena (Sport, Road, Wet). Full led-belysning runtom kompletterar det moderna paketet.
Ducati Streetfighter V2 kommer finnas tillgänglig hos din Ducatihandlare från mitten av December och betingar ett pris på konkurrenskraftiga 179 900 kronor.

Ducati Streetfighter V4 SP

Nästa Fighter ut på spelplanen är en riktig värsting, dyr och exklusiv med allt man kan önska sig. Här ser vi alltså Streetfighter V4 SP som enklast kan sägas vara en överdådigt utrustad V4S och tillverkad i en begränsad och numrerad upplaga. Ok vi kör:
Kolfiberhjul
Torrkoppling
Brembo Stylema-bromsok
Justerbara fotpinnar
Lithium-batteri

Allt detta får ner vikten med tre kilo jämfört med V4S och landar på 196 kilo fulltankad. Lägg till 208 hästkrafter och 123 newtonmeter till ekvationenen och ni förstår vad det handlar om. Med ett race-avgassystem får man upp effekten till hysteriska 220 hästar och vikten sjunker med ytterligare sex kilo.

Här syns tydligt de fräcka fälgarna och den öppna torrkopplingen.

På samma sätt som V4S har SP-modellen Öhlins aktiva fjädring fram och bak vilket ger ett skönt användarvänligt handhavande av den exklusiva tekniken. Den speciella lackeringen kallar Ducati för ”Winter Test” vilket syfter på den diskreta lackeringen som Ducces MotoGP-hojar har under försäsongstesterna.
Men smakar det så kostar det, nu tror vi att den som köper denna inte bryr sig det minsta och för hela 354 900 kronor får man den klart fräckaste naked-biken på marknaden!

Hela Streetfighterfamiljen på samma bild. Från vänster, V2 – V4 SP – V4S.

Annons

Annons