Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polisport Performance – 479 kronor
Polisport ”standard” – 199 kronor
Zeta – 749 kronor
TM Designworks (TMD); Factory Edition SX (grön/blå) – 995 kronor
”TMD” Factory Edition 2 (röd) – 1299 kronor

Vid tvätt och genomgång av vår projekthoj, KTM 450 SX-F, efter Gotland Grand National tycktes den lämna ifrån sig ett skrapande oljud när jag smorde kedjan. Vid närmare undersökning visade det sig att kedjan precis gnagt hål på kedjesläpan runt svingen. Nu hade vi tur för kedjan hade bara lämnat minimala tryckmärken på svingen så ingen fara skedd. Men nu gällde det att hitta något nytt, gärna något fränare än original i tråkig svart plast.

Svenska EMX Racing i Arlanda Stad hade fina grejer på lager så vi tog en tur till dem för att få ett smakprov på olika varianter. Även kedjestyraren hade sett sina bästa dager så den byttes ut den också.
Italienska Polisport har två olika varianter av kedjestyrare, en lite häftigare med utbytbara slitdelar och en enklare som är misstänkt likt originalet från KTM. Japanska ZETA:s variant är av aluminium där hela plastdelen är utbytbar. Veteranerna inom området heter TM Designworks och är från USA. Deras plastdelar och slitskydd håller högsta kvalitet och deras speciella högdensitetsplast har nästan livslång hållfasthet.

Att byte dessa två slitdelar går mycket lätt, även för en nybörjare. På KTM:en så lossas kedjesläpan med två skruvar och dras framåt. Svingen behöver inte lossas.
Att byta kedjestyrare kräver oftast att man delar kedjan av naturliga skäl. Men Vissa varianter från Polisport och Zeta är faktiskt ”öppningsbara” så att man slipper dela på kedjan. Annars är de flesta cross- och endurohojar är försedda med kedjelås av clips-typ så det bör inte innebära några problem. Sen sitter själva styraren fast med två skruvar som lossas i en handvändning.

Kedjesläpa från Polisport överst för 199 kronor.
TM Designworks variant kostar 749 kronor.

När det kommer till kedjestyraren erbjuder EMX varianter från Polisport för en billig peng och en lite lyxigare variant från TMD. Notera att tillverkarna erbjuder olika varianter av kedjestyrare. På vissa så byts hela styraren ut. Men både Polisport, TMD och Zeta har varianter där endast de inre slitdelarna kan bytas ut efterhand. Detaljerna kan ni se på EMX hemsida.
Nedan det färdiga resultatet med båda kedjesläpa och kedjestyrare från TM Designworks monterat och klart. Visst blev det snyggt!

Annons

Annons