Kenny hävdar att deras nya fyrtakshoj kommer att vara färdig för drabbning redan inför nästa års säsong. I likhet med Hondas V5:a, har man även här valt en motor-konfiguration med tre cylinder framåt och två bakåt. Däremot säger Kenny att deras motor är en 60-gradersmotor till skillnad mot Hondas 75.5 grader.
Motorn har redan börjat ta form och de första delarna har framställts för vidare tester. Produktutvecklarna hos Proton använder den senaste CAD-CAM tekniken. Med hjälp av avvancerad datorteknik blir tre-dimensionella bilder fullskaliga formsprutade plastmodeller.
Varför Kenny väljer att framställa en femcylindrig, och inte en fyrcylindrig motor förklarar han med följande: ”Enligt reglementet är det samma viktklassning på fyr- och femcylindriga hojar. Med tanke på det är det inte svårt att förstå varför vi väljer det femcylidriga alternativt”, förklarar Kenny.
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.