Hett MotoGP i Qatar #2

Under helgen kunde vi bevittna den tajtaste topp-15-målgången någonsin i MotoGP. 8.928 sekunder. Det var marginalen mellan segraren Quartararo och 15:e-placerade Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) i ett grymt race under det starka strålkastarljuset på Losail-banan i Qatar, en tidsdifferens som slår det tidigare rekordet på 15,093 sekunder, även det på Losail-banan. Att efter 42 minuters racing se poängförarna passera över mållinjen inom loppet av mindre än nio sekunder är verkligen något extra, visar återigen hur otroligt tajt MotoGP-racingen är 2021.

För att göra det rekordet ännu mer speciellt var varje tillverkare inom topp 15 och för att vara ännu mer specifik var marginalen endast 6.063 sekunder mellan Yamaha, Ducati, Suzuki, KTM, Aprilia och Honda i Qatar.

Starten var återigen en syn att minnas, efter att båda Pramac Racing-förarna Johann Zarco och MotoGP-rookien Jorge Martin kom iväg perfekt från 1:a och 2:a startruta, men samtidigt som Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) tappade bakåt flög Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) fram från 12:e till 4:e plats. Båda Suzukiförarna (Alex Rins och Joan Mir) kom också iväg väldigt bra, liksom Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini). Men det var inte en bra start för Ducati Lenovo Team-förarna eller Quartararo.

Martin höll nerverna i styr och ledde öppningsvarvet utan problem med ett tåg av MotoGP-förare i tätt släptåg, med Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) närmast bakom de ledande Pramac-maskinerna. Världsmästaren Joan Mir på den andra Team Suzuki Ecstar-maskinen tog sig förbi Quartararo vid kurva 6. Viñales, Quartararo, Miller och Bagnaia kämpade om 7:e-placeringen tillsammans med Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), medan Rins jagade närmast bakom Zarco.

Rins tog sig förbi Zarco upp till andraplatsen, men precis när Rins trodde att han hade lyckats gasade Ducatin förbi på rakan. Det var en mycket spännande start på racet, som fortfarande leddes av den till synes coola, lugna och samlade Martin. Skulle rookien vinna sitt livs andra andra MotoGP-race?

Halvvägs in i racet ledde Martin fortfarande. Spänningen började nu nå kokpunkten i öknens hetta. Vid kurva gick Mir till attack mot Miller, varpå närkontakt uppstod mellan de två, och Miller drev ut långt. Men båda höll sig på hjulen. Rins, hade ett skrämmande framhjulssläpp vid kurva 9, och ännu ett spännande ögonblick i sista kurvan innan Miller och Mir återigen  stötte ihop med varandra ut på start- och målrakan.

Bakom ledaren Martin pågick en allt intensivare fajt. Quartararo tog sig upp till 4:e plats, nu bakom Martin, Zarco och Bagnaia, medan Rins nästan fann en väg förbi på varv 15. Det var nu sju varv kvar att köra, och Miller låg 6:a med Viñales på 7:e, och Mir försökte finna en väg förbi åttondeplacerade Aleix Espargaro, medan Pol Espargaro (Repsol Honda Team), Binder och Enea Bastianini (Avintia Esponsorama Racing) jagade där bakom.

Kurva 15, sju varv kvar, Quartararo smiter förbi Bagnaia. Men Bagnaia återtog sin förlorade plats på rakan. Vid kurva 1 kom Bagnaia mycket långt ut och italienaren tappade från 3:e till 7:e, i ett race där endast nio sekunder separerade de 18 främsta förarna.

Ett fantastiskt race gick in i de sista fem varven och fortfarande ledde Martin – och såg lysande ut. Miller tog sig förbi Quartararo vid kurva 1 med fem varv kvar, men Yamahaföraren slog omedelbart tillbaka för att behålla 3:e-platsen. Viñales tog sig förbi Rins upp till 5:e plats, medan Quartararo tog sig förbi på insidan av Zarco och sedan passerade Martin vid kurva 15, men Martin återtog ledningen på rakan.

Quartararo svarade och gick till attack vid kurva 3, upp i ledning, och nu var det fransmannens chans att försöka ändra på utgången. Viñales fick en varning efter att närkontakts-situation med Rins, samtidigt som Quartararo noterades för varvtiden 1: 55.182 för att skapa en ledning på en halv sekund till Martin, som höll teamkamraten Zarco i schack.

Det var dags för det sista varvet och Quartararos ledning var nu 0,7 sekunder. Viñales drev ut långt vid kurva 1, så att Rins kunde ta över 4:e-platsen. Yamaha- och Suzuki-förarna var 0,6 sekunder efter de två Pramac-förarna, och om inget katastrofalt skulle ske, såg det onekligen ut som att pallplatserna var avgjorda.

Quartararo begick inga misstag och drygade ut sin ledning upp till en sekund halvvägs runt sista varvet, trots ett läskigt ögonblick när han träffade någon form av skräp, med Zarco tätt bakom Martin. Zarco var synbart frestad tidigare under varvet, men vid kurva 15 bestämde sig fransmannen för att köra upp på insidan om sin rookie-teamkamrat. Manövern lyckades, Martin antydde att han skulle gå till mot-attack men valde att spela det säkert för att säkra tredjeplatsen. Quartararo stormade över mållinjen för att vinna sitt första race som fabriksförare med 1.457 sekunders segermarginal, medan Zarco slutade på andra plats med ynka 0,043 sekunders ledning till Martin. Zarco kliver därmed upp som mästerskapsledare.

Fjärdeplatsen hölls av Rins efter att han och Viñales väl trasslat ur sig ut deras tajta race, där endast 0,022 sekunder skiljde förarna åt vid flaggan. Bagnaia var ytterligare en halv sekund efter på 6:e plats. Mir kom så småningom i mål som sjua efter ett hett race, Binder cementerade en lysande 8:e plats för sig själv och KTM medan Miller slutade på 9:e plats för andra racet i rad på Losail.

Aleix Espargaro säkrade 10:e placering, ytterligare ett resultat som bevisar att Aprilia och nummer 41 är på jakt. Bastianini återhämtade sig från en dålig kvalkörning för att avsluta på 11:e plats, bara 5,550 sekunder efter segern. Han slog landsmannen Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) med två tiondelar. Honda-föraren Pol Espargaro drev ut långt vid kurva 1 med sju varv kvar, vilket kostade honom mycket tid. HRC-testföraren Stefan Bradl (Repsol Honda Team) var precis bakom Pol Espargaro på 14:e plats, medan Oliveira körde till sig den sista poängen.

Nästa MotoGP körs 18 april på Portimao-banan i Portugal.

Topp 10:
1. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP)
2. Johann Zarco (Pramac Racing) + 1.457
3. Jorge Martin (Pramac Racing) + 1.500
4. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 2.088
5. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 2.110
6. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 2.642
7. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 4.868
8. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 4.979
9. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 5.365
10. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) + 5.382

Annons

Annons

Senaste utgåvan