Igår kväll slog Ducati på stort och presenterade fyra nya modeller under ett TV-sänt och live-streamat evenemang – Ducati World Première – på Teatro Linear Ciak i Milano. VD:n själv – Claudio Domenicali – höll i showen som var oerhört välproducerad med gäster som Andrea Dovizioso och Jorge Lorenzo på scen.
Först ut var Ducati Scrambler 1100 där konceptet vuxit till 1079 kubik i en motor som levererar 86 hästar vid 7500 varv, i ett fett register. Den kommer också i versionerna Special och Sport. Bland den nya finesserna märks LED-ljus, Bosch kurv-ABS, greppkontroll och olika körprogram. Sport har dessutom Öhlins-fjädring både fram och bak. Pris från ca 135.900 kronor.
Nästa nyhet var Ducati 959 Panigale Corse som kördes upp på scen av Superbike VM-föraren Chaz Davies, som kom på en andraplats totalt i VM. Motorn är en ”Superquadro” på 955 kubik som levererar 150 hästar vid 9000 varv. Ramen är en kompakt monocoque-konstruktion i gjuten aluminum där motorn ingår som bärande del. Fjädringen kommer från Öhlins både fram och bak. Motorn har en ventiljusteringsintervall på 2400 mil som ett led i att Ducati jobbat på att förbättra servicen på samtliga modeller. 959 Panigale Corse väger 197.5 kg (90% fulltankad), vilket är 2.5 kg mindre än 959 Panigale. Detta tack vare litium-jon batteri och Akrapovič titanljuddämpare. Pris från ca 165.900 kronor.
En annan ny 2018-modell som visades var Multistrada 1260. Drivkällan är den nya Ducati 1262 kubiks Testastretta-motorn med variabla kamtider – DVT (Desmodromic Variable Timing). Den har också en ny chassiinställning, mer modern elektronik och en ny design som inkluderar ”vingar” och sportigare fälgar. Ducatis allkonstnär kommer i flera versioner: S-versionen får semi-aktiv fjädring och krockkudde i samarbete med Dainese – medan Pikes Peak blir den sportigaste Multistrada-versionen med Öhlins-fjädring och smidda alufälgar.
Under eventet visade Claudio Domenicali också Multistrada 1200 Enduro Pro, som är tänkt att spela en viktig roll i ”DRE” (Ducati Riding Experience) som är förarkurser i offroadkörning. Man visade också XDiavel och Monster 821, som vi redan provkört förra veckan. Pris från ca 185.900 kronor.
Sedan var det dags för toppmodellen som alla väntat på – den nya Panigale V4. Ducatis testförare Michele Pirro körde upp S-modellen på scen. En hoj som är närmare en MotoGP-hoj än någonting annat vi sett för gata. Det här är den första serieproducerade Ducatin med en fyrcylindrig V-motor som är en direkt avkomma av racern – Desmosedici GP. Pris för standardversionen från ca 229.900 och Panigale V4 S från ca 288.900 kronor.
Dominicali berättar att Ducatis nya sportmaskingeneration fokuserar på teknologi, stil och prestanda. Ett helt nytt kapitel i företagets historia som också inkluderar den exklusiva, ”limited-edition” och separat numrerade Panigale V4 Speciale.
Panigale V4 Speciale som givetvis har en mängd exklusiva komponenter kördes upp på scen av före detta MotoGP-stjärnan, testföraren och Ducati-ambassadören Casey Stoner, en perfekt avrundning på eventet.
S-modellen uppger hela 214 hästars toppeffekt vid 13.000 varv och torrvikten 174 kilo. Speciale presterar ännu häftigare 226 hästar (med racingkit) och väger 164 kilo torr. Pris ca 401.900 kronor.