Först ut var alltså instegsmodellen 696 med den luftkylda motorn från gamla modellens 695. Här har motorn uppdaterats och fått sju fler hästkrafter på topp tack vare nya toppar med större ventiler och ny insprutning. En del av den högre effekten jämfört med 695 försvinner dock med den högre utväxlingen. Avgasrören är lika långa eftersom det från bakre cylindern är draget genom svingen. Två ljuddämpare mynnar ut vid på var sin sida om sadeln och riskerar att bränna den som blir skjutsad. Ljudet är det dock inget fel på.
Precis som på förra generationens Monster är mycket hopplock från vad hyllorna. Ramen är en fackverkskontruktion med 34 millimeter tjocka rör som här har hämtat inspiration från Desmosedici RR. De fina bromsarna med radiellt monterade ok och 320 millimeter stora skivor kommer från 848. Tyvärr går det inte fullt ut att utnyttja bromsarna för alla då handtaget saknar justeringsmöjligheter. Svingen och bakramen är av aluminium och hjälper till att hålla vikten låg, riktigt låg till och med. Det känns vid kurvtagning som är modellens paradgren. Den låter sig lätt kastas in i alla svängar och ligger stabilt i snabbare kurvor. Framtill känns det som att Monster 696 slutar tvärt vilket ger lättöverskådlig kontroll. Gaffeln är av inverterad typ med brant vinkel. Dämpningen är åt det fastare hållet.
Körställningen är upprätt med en lätt framåtlutning som passar de flesta. Kortbenta och nybörjare uppskattar den låga sadelhöjden på bara 77 centimeter. Styrutslaget har förbättrats jämfört med förra modellen som fick kritik för att klämma tummarna vid fullt utslag. Tack vare att tanken är en dummy som rymmer luftburken har den riktiga bensintanken flyttats neråt och mot mitten för bättre tyngdpunkt. På så sätt har också avståndet till styret kunnat göras kortare än tidigare.
Från sadeln syns instrumenteringen bra men det digitala fönstret är litet och fullsmetat med plottrig information. Varningslamporna hade också kunnat vara tydligare.
Totalt sett är det nya monstret är värdig och minst lika körglad efterträdare till den numera klassiska modellen som räddade Ducati.