Bild
Nästa artikel

Två nya modeller från Honda

Nyheter

Honda har sett över sitt utbud av offroadmodeller i klassiska CRF-familjen. Till 2019 får vi se en helt ny enduro och en hårdkokt dualsport-maskin.


 

De två största nyheterna när Honda presenterar sina offroadmodeller för den svenska marknaden 2019 är att enduron CRF250RX kommer i helt ny tappning och att en landsvägsversion av CRF 450 kommer erbjudas.

Nya CRF 250RX bygger på crossmaskinen CRF 250R som kom i ny tappning förra året. Då lanserades en ny motor med dubbla överliggande kamaxlar, en stor förändring för crossmodellen som envisats med singelkam sedan debuten 2004. En annan markant skillnad var att den encylindriga fyrtaktaren fått en avgasport på vardera sida av cylindern och därmed dubbla pipor. Motorn ska enligt uppgift blivit cirka tio procent starkare, något som främst märks av i toppen av registret. Kicken är togs bort och ersattes av startmotor som drivs av ett batteri som gömts i luftburken. Showa-gaffeln var av liknande fjäder-typ som den hos senaste CRF 450 och bakdämparen fick lägre placering i ramen. Det nya chassit blev lättare och fick lägre tyngdpunkt. Svingen och därmed hjulbasen var något kortare. Enduroanpassade CRF 250RX för 2019 har fått 18-tums bakhjul, 8,5-liters bränsletank och mjukare fjädring. Enduroversionen får även 3-läges HRC Launch Control, nytt frambromsok, Renthal fatbar-styre och svarta fälgar.

CRF250RX 2019.
CRF250RX 2019.
CRF250RX 2019.

Honda CRF450L är en något så intressant som en ny landsvägsanpassad enduro från Honda. Den baseras på de kraftigt uppdaterade 450-kubiks cross- och enduromaskinerna från 2017.

CRF 450R och enduroversionen RX fick då lättare sving och kortare hjulbas. Även avståndet från bakhjul till svinginfästning blev kortare. Det här gjordes bland annat för att för att minska hjulspinn. Luftgaffeln har utgick och istället sköter en vanlig 49-millimetersgaffel från Showa dämpningen fram. Bakdämparen monterades längre ner i ramen för lägre tyngdpunkt. Det här i kombination med en elva procent starkare motor med ny kolv, ny topp, högre kompression och förbättrat insug skulle göra motorcykeln både smidigare och snabbare.

Informationen om L-versionen är ännu knapphändig men som hos RX:en får den sidostöd och större tank. Tyngre svängande massa i vevkonstruktionen ska ge bättre bottenork än hos crossen. En ny kolv med tre kolvringar, en inte lika tätstegad sexväxlad låda och inte lika tungjobbad koppling är andra landsvägsanpassningar. Kylaren har även fått en elektrisk fläkt. Generellt lägre trimningsgrad ska ge längre serviceintervall, hur mycket längre det handlar om ber Honda i Sverige att få återkomma med uppgifter om. De dubbla ljuddämparna har blivit en singelkonstruktion och hojen kommer med backspeglar och LED-belysning.

CRF450L 2019.
CRF450L 2019.
CRF450L 2019.
CRF450L 2019.
CRF450L 2019.

Men nyheter är inte slut där. Crossen CRF450R får 1,8 kilowatt högre effekt och 2 newtonmeter extra vrid 2019. Den kommer även med en starkare effektkurva över hela varvtalsregistret tack vare omarbetat topplock med ändrade insugs- och avgaskanaler. CRF450R får också 3-läges HRC Launch Control och generella uppgraderingar för bättre hållbarhet till 2019. Chassit har ändrade fjädringsinställningar, nykonstruerat frambromsok och viktbesparingar på flera håll. Ett nytt Renthal fatbar-styre sitter nu på en ny övre styrkrona med fyra möjliga styrlägen.

Ett år efter den fullständiga modelluppdateringen får också crossen CRF250R nyheter som ska förbättra prestanda, användbarhet och utseende. Mer kraft i botten- och mellanregister tack vare två millimeter mindre spjällhus, nya kamaxlar och insugs- och avgaskanaler. Precis som 450-modellerna får CRF250R också 3-läges HRC Launch Control utöver de 3 motorlägena. Nytt är även frambromsens tvåkolvsok, justerbart Renthal fatbar-styre och svarta fälgar.

Svenska priser är ännu inte klara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.