Yamaha XT 660 R 2004–

Bland praktiska och slitstarka brukshojar har Yamaha XT haft en given plats sedan mitten av 1970-talet. Dagens modell heter XT 660 och har sålts sedan 2004 utan andra tekniska förändringar än tillskottet av en lambdasensor på avgasröret 2007. I övrigt är färg och dekor det som skiljer årsmodellerna från varandra.

Ändelsen R efter XT 660 betyder att framhjulet har 21-tumsdimension och att resten av chassit är anpassat för att fungera både på asfalt och grus. Med X efter XT 660 är både fälgarna på 17 tum och chassit strikt anpassat för asfaltskörning.

Att köpa en XT 660 X och konvertera den till en XT 660 R är inte lika lätt som det kan verka. Bromsar, hjulbas, gaffelvinkel, fjädringens slaglängd och plastdetaljer skiljer modellerna åt och gör att X-versionen är hela åtta kilo tyngre. 2007 fick X dessutom en annan sving än R. Något att vara medveten om ifall du går i tankar att slå två flugor i en smäll.

Den rymliga körställningen, mjuka motorgången och de gummiskodda fotpinnarna gör XT 660 R till en av de mest bekväma bland encylindriga grushojar. Den lilla vindavvisaren framför instrumenteringen styr dessutom bort stenskott, insekter, stänk och vind förvånansvärt bra.

 

Det är ingen slump att många som kör motorcykel i arbetet gör det på en XT 660. Om du har höga krav på mångsidighet, tillförlitlighet och låga ägandekostnader är XT 660 ett mycket bra val och att köpa ett begagnat exemplar är relativt riskfritt; tekniska svagheter och typiska fel lyser med sin frånvaro. Men Yamaha har utfärdat en återkallelse som berör alla exemplar tillverkade under 2005 och avser trottelpositionssensorn. Den kan orsaka ojämn tomgång och göra att motorn stannar vid låga varvtal. Berörda ägare ska ha blivit kontaktade av Yamaha och erbjudits kostnadsfritt byte av sensorn.

Kraften i XT-motorn är fullt tillräcklig men brukar inte chockera någon. Vi har mätt 41 bakhjulshästar och en toppfart på 168 km/h. Då visar den digitala hastighetsmätaren ”180”.

Ett effektivt sätt att väcka slumrande hästkrafter till liv och bli av med motorns lite ryckiga gång är att förbättra ”syreupptagningen”. Enkelt kompletterar du luftburken med ytterligare lufthål och tar bort den svarta ”snorkeln”.

Avgassystemet har en högt uppdragen ljuddämpare på varje sida och är ingen ­lättviktskonstruktion. Ett tillbehörssystem med bara en ljuddämpare kan befria hojen från hela 12 kilo och finns i olika prisklasser. Med ett öppet avgassystem och en Power Commander som anpassar insprutningen är det realistiskt att få 50 hästkrafter och 60 newtonmeter på bakhjulet.

Oavsett vilket system du köper slipper du originalrören som är dragna under motorn och som lätt blir skadade mot stock och sten när du kör i skogen. Att slippa avgasrör under motorn är också praktiskt när du behöver använda en mc-lyft för att skruva på hojen utan hjulen i marken.

Om du tycker det är viktigare med låga ägandekostnader, hög driftsäkerhet och mångsidighet än perfekt ändamålsenlighet i specifika miljöer, då har du stora chanser att bli en mycket nöjd XT 660-ägare. Ytterligare en fördel är att XT 660 är mycket vanlig och att det därmed finns gott om entusiaster som gärna delar med sig av råd och dåd när du behöver eller önskar. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan