Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
En gång motoridiot, alltid motoridiot. När allt på två eller flera hjul som går på bensin absolut ska provas, så kommer vi till frågan: Hur upplevs en ATV jämfört med en motorcykel? Yamahas allroader XT 660Z Ténéré och arbetsfyrhjulingen Grizzly 700 har samma motor som utgångspunkt, den välkända japanska enstånkan på 660 kubik. Men där slutar de allra flesta tekniska likheter. Det visade en hel helgs körning med de två på fjället, i skogen och på grusvägen.
En ATV är inte en motorcykel. Det är en viktig utgångspunkt när vi samlar de två Yamaha-maskinerna till duell. ATV står för All-Terrain Vehicle, alltså ett fordon för alla sorters terräng. De som har en uppfattning om att ATV är motorcykel har inte hängt med. Definitionen av motorcykel är enkel: det är ett fordon med två hjul, drivet av en motor.
En annan sak är det emellertid att ATV och motorcykel lockar snarlika köpare och användare. Det handlar om maskiner med många gemensamma komponenter. Motorerna i ATV:erna härstammar ofta från tvåhjulingar. Samhörigheter är också förarmiljön som har himlen som närmsta granne ovanför. Det finns rena väg-ATV:er och rena arbetsmaskiner. Här särskiljer sig ATV:n. Grizzly 700 som vi kör är en så kallad arbetsmaskin som enligt tillverkaren inte hör hemma på vägen. Ténérén är en vägmaskin som också har kvaliteter för grusvägen och i nödfall stigen. Någon arbetsmaskin kan den inte kallas. Knappt någon motorcykel kan få en sån stämpel.
Vi har kört Ténéré i duell tidigare i Bike. Det var i nummer 8 i fjol, då den fick bekänna färg mot BMW F 800 GS. Det var en duell som den vann och gick överraskande stark ur, med tanke på att F 800 GS blev korad till ett av de allra bästa köpen under 2008.
Nu har vi alltså satt Ténérén i kamp mot en råstark fyrhjuling. Ser vi på papperet, så handlar det om två ganska olika världar. Grizzlyn väger hela 85 kilo mer än Ténérén. Det är faktiskt en viktskillnad på över 40 procent.
Effektmässigt är det också två ganska olika utgångspunkter. Dagens regler for körning med ATV tillåter inte mer än 20 hästkrafter. Ténéréns 48 hästar i kombination med vikten gör tvåhjulingen överlägsen när det handlar om körning på väg. Speciellt när hastigheten ökar. Standardeffekt från fabriken är annars 46 hästar på Grizzlyn, så det bör vara effekt nog för de som önskar det.
Det är inte bara effekten som talar för tvåhjulingen på grusväg. ATV:n känns obalanserad och vinglig när farten ökar. Det verkar uppenbart för oss att ATV:n uteslutet är byggd för lägre hastigheter i terrängen, och inte för vägen. Hade vi valt till exempel en av sportmodellerna med bakhjulsdrift och ett sportigare chassi, hade troligen intrycken varit helt annorlunda. Det finns ett brett urval av ATV:er med betydligt bättre vägegenskaper än Grizzly 700. Vi betonar än en gång att Grizzlyn är en arbetsmaskin.
För det är när vägen tar slut som den japanske bamsen kommer till sin rätt. Vi tar en svängom upp en traktorväg som de flesta fordon skulle förlora kampen mot. Geir har kört motocross tidigare, och balanserar elegant upp över stenar, stubbar och lera. Rejält mönstrade däck är helt avgörande för hans körning med tvåhjulingen. Han arbetar hårt framför mig, men håller sig på hjulen.
Alldeles bakom arbetar ATV:n fullständigt oansträngt. Det är brant upp, så jag har redan satt den i 4wd-läge med differentialspärren inkopplad. Den klättrar som en fjällget och jag anstränger mig minimalt som pilot. Stora stenar sticker upp på sina ställen, och där jag är rädd för undersidan, stannar jag upp, slänger i backen och väljer ett annat spår. En stor fördel jämfört med motorcykeln. Den omtalade viktfördelen för Ténérén upplevs nu på ett helt annat sätt. Motorcykeln känns både tung och obalanserad på den guppiga traktorvägen. Vi kör på underlag som kanske är över gränsen för vad hojen är byggd för. Men det är här fyrhjulingen är i sitt esse, så det hade varit orättvist mot Grizzlyn att inte pröva ett så pass tufft underlag.
Vi noterar 1-1 så långt. Motorcykeln var klart bäst på grusvägen. Efter en tur i terrängen är försprånget uppätet.
Låt oss se på lastkapaciteten på de två. Direkt från fabrik som standardversioner har Grizzly 700 klart bäst kapacitet. Det går att få med sig stora mängder utrustning både fram och bak. Den är faktiskt registrerad med en nyttolast på hela 130 kilo på de två axlarna; 45 kilo fram och 85 kilo bak. Onödigt då att den bara är registrerad för en person.
Ténérén har inte dålig lastkapacitet. Yamaha och en rad eftermarknadstillverkare levererar stora och solida packväskor. Väskorna från Touratech rymmer över 100 liter.
Summerat har motorcykeln större räckvidd, mer körglädje och bättre köregenskaper. Det är den vi väljer om vi har fjärran mål i sikte och ska köra på väg. Ténérén är dessutom ett ypperligt pendlarverktyg till jobbet.
ATV:n är den praktiska av de två och den bästa i terrängen. Du kan lasta både kläder och hänga mat, ved, kassvis med öl och allt du kan önska för en härlig helg i frisk luft. Dessutom kan du försvara köpet med att gården blir perfekt vintertid och att du kan hämta timmer i skogen. Brukskraven får avgöra valet. Körglädjen och underhållningsvärdet är fortfarande överlägsna på två hjul.
Publicerad i Bike nummer 5 2009.
Text: Morten Broks
Foto: Morten Broks