För den som inte är bekant med den nya startordningen för andra racet i Superbike-VM så går det ut på att man byter plats på raderna som baseras på första racets resultat. Det vill säga topp tre från race ett placeras på tredje racen och de bakomvarande raderna flyttas fram – alltså rad två blir rad ett och rad tre blir rad två.
Förhoppningen var att det skulle göra race två tätare och lyfta fram förare som sitter på material som annars kanske inte kan konkurrera med Kawasaki och Ducati. Upplägget levde dock inte upp till förhoppningarna och hittills i år har ingen pallplats i race två varit från förare utanför Kawasaki och Ducati.
– Jag tror att vi förväntade oss något annat från startsystemet, erkänner WSBK-chefen Daniel Carrera. Jag tror vi såg en skillnad på Aragon, Imola och Misano men i resten av racen var toppförarna i fronten inom första varven. Jag tror det är för att luckan är så stor mellan toppförarna och resten, om den var mindre hade det sett annorlunda ut. Vi ska analysera upplägget i slutet av säsongen och besluta om vi ska fortsätta med det eller inte.