Uppdaterade Superbikes från Kawasaki!

Kawasaki vilar inte på hanen utan uppdaterar den till 2021 helt nya ZX-10 med några tekniska moderniteter till 2022.
Den väg- och banbaserade Ninja ZX-10R och den mer tävlingsinriktade Ninja ZX-10RR kompletterar varandra väl och även om det finns vissa anmärkningsvärda skillnader mellan de två hojarna, är majoriteten av tekniken gemensam för dem båda.

Gemensamt för båda är full LED-belysning och en aerodynamik som inkluderar integrerade ”winglets” för extra downforce i kombination med en hög vindruta samt möjligheten att justera fotpinnarna och styrets position. Med stora TFT-displayer och smartphone-anslutning via Kawasakis nyligen uppdaterade Rideology-app levereras ännu mer vardagsduglighet i dessa superbikes.

När det gäller elektroniska hjälpmedel för föraren är KIBS integrerade bromsar standard, liksom quickshift funktion upp/ner, launch control, kurv-ABS och en toppmodern Bosch IMU med nedläggsberoende traction control tillsammans med valbara förarlägen och motorbromsstyrning. Även elektronisk farthållare och möjlighet till uppvärmda handtag finns tillgängligt.

Bromsarna på båda modellerna framtill är av M50-monoblocksok som verkar på 330 millimeter stora bromsskivor, och båda motorcyklarna är utrustade med en bakfjädring som är nästan identiskt med det som sitter på de hojar som används av Kawasaki i World SBK.
På den tekniska sidan hittar vi lätta Marchesini-fälgar och Pankl-komponenter som vevstakar, kolvar och kolvbultar. RR-modellens har en specifik kamaxelprofil liksom egna inlopps- och avgasventilfjädrar för att tåla riktigt höga varvtal, vilket gör att RR-modellen kan varva 400 varv per minut högre än standard ZX-10R. Lägg till ett enkelsäte och Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och du har en motorcykel som är redo att vinna race.
Priser:
ZX-10R från 212 000 kronor.
ZX-10RR från 306 000 kronor.

Annons

Annons

Senaste utgåvan