Triumph ökade med 18 %

Nedan följer information från Triumph;

På 80-talet köptes Triumph av industrimannen John Bloor som sedan dess återuppbyggt denna då sovande brittiska ikon till en stor aktör på MC-marknaden.

Häromåret släpptes Rocket III som var och är världens genom tiderna största serietillverkade motorcykel. Och under 2006 kom supersporthojen Daytona 675 som utsågs till världens bästa sportmotorcykel. Samtidigt släpptes ´´retro-orgien´´ Scrambler.
Något som alltså resulterat i att fabriken utanför Birmingham tillverkat och sålt nästan 6,000 fler motorcyklar under verksamhetsåret.

– Våra framgångar beror mycket på att vi vågat ta ut svängarna, säger Tue Mantoni, Commercial Director på Triumph Motorcycles Ltd.

Den blott 31-årige chefen för det legendariska MC-märket är själv från Danmark, och under hans ledning har företaget satsat ännu mer på att lansera nya och oväntade modeller med två eller tre cylindrar.

– Vi kommer att fortsätta att investera tungt i utveckling och tänker fortsätta att släppa modeller som både förvånar och imponerar.

Nya modeller som alltid placerar sig i toppen av jämförelsetester, och omisskännlig känsla för design har gjort Triumph till ett varumärke med en mycket trogen kundkrets.

– Det fanns en tid när Triumph-köparen var en nostalgiker med minnen från svunna dagar, säger Krister Åkerblom som leder bolagets nordiska verksamhet.

– Dagens köpare är av alla åldrar och återfinns i MC-marknadens alla segment. Vårt breda modellprogram är en av våra största tillgångar. Triumph har modeller som passar de allra flesta hojåkare.

– De nordiska marknaderna ligger också i topp tillsammans med Storbritannien när det gäller marknadsandelar

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa