Tio år efter att BMW presenterade de tvåcylindriga offroadmaskinerna F 650 och F 800 för första gången, blir nu de båda tvinnarna avlösta av helt nya konstruktioner – motor, ram, fjädring, allt är nytt. Vad som återstår är det faktum att F 750 och F 850 får lika stora motorer, nu med 853 kubik.
Vad som först slår betraktaren är att kedjan och ljuddämparen växlat sida. Därmed står det klart att inuti fyrventilsmotorn är inget som det en gång var (se rutan till höger). F 750 GS ska till skillnad mot 850 tilltala mer priskänsliga och/eller nybörjare med lägre sadelhöjd, något mindre effekt, framhjul med 19 istället för 21 tum, konventionell framgaffel och ett inte fullt så rikligt urval av kostsam extrautrustning. Med 95 hästkrafter, 21 tums framhjul, inverterad gaffel och möjlighet till ännu mer elektronisk upprustning ska däremot F 850 GS inte bara locka offroadfantaster som reser ofta och långt, utan även kunna duga för riktiga avstickare ut i terrängen. Den ska dessutom framförallt ta mark och knapra marknadsandelar från ärkekonkurrenten Honda Africa Twin. Men tillbaka till GS-syskonen och det som förbinder de båda: Exempelvis ramen, som hos båda nu är en boxram av stål istället för som tidigare en fackverksram. Tanken har flyttats från bakdelen till den normala positionen mellan styre och sadel. Bakramen är skruvad, precis som fästena för passagerarfotpinnarna. Båda modellerna har en slirkoppling, vilken nu inte kräver lika mycket handkraft som tidigare.
När det gäller elektronik och assistanssystem kommer båda modellerna med ride-by-wire, de båda körprogrammen ”Rain” och ”Road”, och förutom det gängse ABS-systemet en greppkontroll, av BMW kallad ASC (Automatische Stabilitätskontrolle). Mot pristillägg finns för både 750 och 850 körprogrammet ”Pro” med dynamiskt bromsljus och kurv-ABS, växlingsassistent Pro för snabbare upp- och nedväxlingar utan koppling, det elektroniska fjädringssystemet Dynamic ESA samt en Connectivity-funktion. Den sistnämnda är helt ny, och därför ett par ord om den: Med den kommer instrumenteringen från fabrik med en 6,5 tum stor färgskärm (foto ovan), medan man på basversionen endast hittar en analog varvtalsmätare bredvid en multifunktions-LCD-skärm. Med Connectivity kan en mobiltelefon anslutas via bluetooth till motorcykeln så att föraren, förutsatt att det finns ett kommunikationssystem i hjälmen, kan telefonera och lyssna på musik under färden. Telefonen styrs då via ett reglage på styret vid vänster handtag. Även en navigeringsfunktion med minne (körd sträcka kan visas) kan visas på TFT-skärmen. Som extrautrustning finns också keyless-ride för nyckellöst tändningslås och LED-strålkastare med varselljus (standard är halogenbelysning). Båda modellerna bör dyka upp hos handlarna under våren 2018 och kommer att erbjudas av BWM med olika, och kombinerbara, utrustningspaket (Komfort, Touring, Dynamic, Lights). Förutom de olika färgvalen kommer de nya även i designvarianter som ”Exclusive” och ”Rallye” – den senare endast för F 850 GS, som för första gången levereras med slanglösa däck. Vikten anges av BMW för F 750 och F 850 som fulltankade och körklara till 224 respektive 229 kilo.
Betydligt tyngre är då en ny modell ur den sexcylindriga modellserien. K 1600 Grand America är en variant på den i slutet av 2016 presenterade Baggern K 1600 B. Liksom på den karakteriseras Grand America av den mot bakdelen sluttande linjen i packväskorna och de stora ljuddämparna. Tonvikten, som visar att BMW med Grand America satsar på touring, består av den mäktiga toppboxen vars framdel även tjänstgör som fåtölj för passageraren. I bakkant av toppboxen sitter ytterligare ett bromsljus. För problemfri parkering är en backväxel standardutrustning. BMW ger en något besynnerlig förklaring till att toppfarten är begränsad till exakt 162 km/h, respektive 101 miles/h: ”Denna åtgärd tar hänsyn till det faktum att den i detta fordonssegment så populära individualiseringen genom extrautrustning baktill kan leda till en signifikant förändring av viktfördelningen mellan hjulen”. Med andra ord: Bara för att någon kunnat skruva på lite extra krimskrams, får heller ingen annan köra fortare av säkerhetsskäl.
Med C 400 X vill BMW ta för sig av det mellanstora skotersegmentet. En ny encylindrig fyrventilsmotor har utvecklats speciellt för skotern, som levererar sina 34 hästkrafter via en steglös CVT-låda, torrkoppling och remdrift till bakhjulet. LED-belysning är standardutrustning, Connectivity (se F 850 GS) är extrautrustning.
Som sagt, många heta nyheter från BMW som visas på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.