Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Bilden ovan är på vad Wonjan Motorcycle Mfg Co., LTD. kallar Space Ranger, men är vad resten av oss kallar en Ducati 1198-kopia. 300-kubikaren är en av många motorcyklar som Wonjan på klassiskt Kina-manér snott rätt av från större och mer välkända tillverkare. Se bara WJ150 (Honda MSX125) och WJ150R (Honda VFR, föraren har rentav en Repsol-jacka på sig) till höger.
Wonjan hävdar att man säljer 500 000 motorcyklar per år, om det stämmer innebär det att de själva säljer mer motorcyklar än vad som såldes i hela USA förra året. Wonjans verksamhet ska ha dragit igång 1984 och en intressant notis är att Suzuki investerade i företaget 1993, vilket ska ha bidragit till att ge Wonjan ”en ledande position i Kinas motorcykelindustri”.
Givetvis kan sanningshalten i Wonjans hävdanden diskuteras, men med tanke på hur mycket motorcyklar som säljs i Asien är det långt ifrån omöjligt.
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.