Projekt, cross till enduro: del 5, Kejsarens nya kläder

Tadaaaaa, äntligen klar med ny plast och nya dekaler!

Precis lagom till Gotland Grand National anlände det efterlängtade dekalkitet från CLJP Sweden. Äntligen kan vi lägga den sista handen på att liva upp crosshojen från 2017.
När det gällde den nya plasten valde jag att gå grundligt tillväga, allt skulle bytas! Till vår hjälp stod EMX Racing med ett plastkit från Polisport för 1695 kronor. Till detta kit följer dock inte gaffelbensskydden med vilka fick köpas separat. Polisport är originaltillverkare till KTM så design och passform är på topp. Då jag ville byta ut all plast och samtidigt ändra färg från vit/orange till helorange så fick jag även byta luftburken som utgör en stor del av inre bakskärmen. Skrik och panik utbröt när jag insåg att luftburken består av två delar, en övre och en undre och jag endast hade beställt en av dem. Lyckligtvis hade Din MC i Sollentuna som enda handlaren i landet en hemma på hyllan så det blev ett snabbt depåstopp hos dem.

Årets nakenchock!

Att demontera originalplasten går på en halvtimme, luftburken är klart krångligast då bakramen måste fällas upp. Trots noggrann rengöring innan så blev det ytterligare tvätt efter att all plast avlägsnats. Men samtidigt en bra genomgång av hojen innan GGN. Vissa fästdetaljer från originalplasten måste flyttas över till den nya och ett smart tips är att fota med smartphonen INNAN du börjar demontera för att komma ihåg vilka skruvar som satt var.

Det nya plastkitet från Polisport. Uppdaterad med ny luftburk (närmast i bild) och gaffelbensskydd.
Påklädd med ny plast, rätt snyggt, måste man ha dekaler…?
Dekalkitet från CLJP Sweden täcker nästan varje kvadratmillimeter av hojen och är mycket lättarbetat. Kitet kostar 1495 kronor.

Att montera dekalkit är en konst som man inte lär sig på en dag. Jag har gjort ett fåtal hojar innan och det jag lärt mig är att ha gott om tid, bra belysning och att både hoj och dekaler håller rumstemperatur. Lyckligtvis går kvalitet och lättmontering hand-i-hand och dekalerna från CLJP är fina att jobba med. Klistret är av sådan typ att det fäster direkt men tillåter att man tar några omtag om inte dekalen får sitta för länge. De svåraste att få till var de stora dekalerna över luftburk och sidokåpa samt de nästan en meter långa dekalerna till kylarvingarna som satte tålamodet på prov.

Monterat och klart och med årets startnummer till GGN på plats, ses vi på ön?

Plast- och dekalkit var de sista pusselbitarna till detta roliga projekt att transformera en äldre crosshoj (inköpspris endast 35 000) till en utmanare till de svenska långloppen. När du läser detta är hojen redan på väg med lastbil till Gotland Grand National i Skoj På Hoj:s regi vilka erbjuder en synnerligen smidig och trevlig service på plats. Väderprognosen ser strålande ut så vi hoppas på fem fina varv och att jag med en 450-cross inte tagit mig vatten över huvudet. Racerapport kommer efter helgen!

Ett stort tack till våra partners för deltagande i detta roliga projekt!

Annons

Annons