Populära prisvärda hjälmar

Nu är det bara tre dagar till nästa nummer av Motorrad ligger i handeln. Med bland annat ett test av prisvärda integralhjälmar.

Det handlar om hjälmar, vars basmodeller – alltså oftast är vita och/eller matt svarta – och kostar mellan 1 500 och 2 500 kronor. Det är klassen där det handlar om stora ­volymer och där det råder stark konkurrens, samt där man förväntar sig betydligt mer än ett grundläggande olycksfallsskydd, alltså den passiva säkerheten enligt ECE-normen som endast handlar om skyddet av huvudet vid en eventuell olycka.

Den som är beredd att lägga upp ett par, tre tusenlappar förväntar sig givetvis lite mer. Exempelvis en satsning på den aktiva säkerheten. Då handlar det om att föraren ska kunna känna sig fräsch och i form så länge som möjligt, det handlar alltså om att han ska kunna bära hjälmen komfortabelt, också längre sträckor.

Testingenjören Peter från provningsanstalten placerar en hjälm och provhuvud i testriggen.

Tillverkarna i den här prisvärda klassen är eniga om att vissa utrustningsdetaljer ska finnas med som standard. Integrerat solskydd är nuförtiden standard. Vad gäller handhavande och mekanisk kvalitet råder det emellertid olika uppfattningar. Två av tillverkarna i vårt test tar ämnet solskydd ett steg längre: På Nolan kan man öppna bländskyddet i små steg. Mycket praktiskt när det gäller att variera ljusspalten mellan solskydd och kindens övre del, exempelvis för att kunna läsa av instrumenten lättare.  På Scorpion-hjälmen kan bäraren istället variera solskyddets stoppläge i tre olika lägen. Ganska smart om man har problem med att det blir för trångt vid näsan.

Imfritt innervisir – oftast från märket Pinlock – hör även det, med några undantag, till god ton när det gäller utrustning.  Om inte (som hos Held och Rocc): Räkna med att det kostar ytterligare 2-300 kronor. Det finns också olika sorters Pinlock och det kan innebära en väldigt stor skillnad i synfältet beroende på om det standardmässiga imskyddet eller det betydligt större Max-­Vision används. Det är inte så kul om listen i Pinlock-visiret ständigt stör synfältet. Kontrollera därför vid hjälmköpet att innervisiret verkligen är monterat. Först då kan du kontrollera att det inte stör sikten.

Det finns många olika åsikter om själva hjälmskalets material.  Skillnad görs mellan termoplast och duroplast. Skal av temoplast tillverkas automatiskt i maskiner av flytande plastgranulat som formsprutas (exempelvis ABS, men även polykarbonat).  Duroplast (känt som glasfiberhjälmar) fordrar däremot oftast betydligt mer handpåläggning, tillåter jämförelsevis mindre serier och är därmed dyrare att framställa.

Från tre meters faller hjälmen med 7,5 m/s.

Förr gjorde man en klar skillnad mellan de billiga ”plasthjälmarna” och de dyra ”glasfiberhjälmarna”. Lite förenklat menade man att ”Plasthjälmarna är väldigt ömtåliga, lack, bensin, UV-strålning och mycket mer gör att de inte håller så länge – man bör slänga hjälmen efter ett par år. Glasfiberhjälmar är mycket stabilare och håller istället för evigt”.

Den här myten är till den största delen överspelad. Moderna termoplaster håller betydligt längre om de är olycksfria. Trots detta framhålls fortfarande ”glasfiberhjälmen” som tåligare. Det hjälper dock inte med ett fint skal om inredningen inte håller samma höga klass. Notera också att tre av fyra glasfiberhjälmar hamnar i den bakre delen av det här testet.

Glasfibret i sig säger alltså inte så mycket om hjälmens kvalitet. Det kan faktiskt bli tvärtom, därför att när man som tillverkare lägger ut en del extra för skalet, kan det hända att man måste spara in på en del andra ställen för att kunna hålla ett attraktivt pris i den priskänsliga mellanklassen. => Läs hela testet i Motorrad nr 6.

Hjälmar i testet:
Nolan N87
Shark D-Skwal
AGV K-3 SV
HJC IS-17
Scorpion EXO-510 Air
LS2 FF397 Vector
Held Masuda
IXS HX 444


Läs mer i Motorrad nr 6 som ligger ute den 30 maj!

Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300. Du kan också beställa den från redaktionen via vårt kontaktformulär.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser