– Det här var ett otroligt svårt beslut för mig och ledningen inom Polaris. De senaste 18 åren har vi inte bara investerat våra resurser utan även själ och hjärta i varumärket Victory, säger Polaris vd Scott Wine i ett pressmeddelande.
Enligt den amerikanska koncernen som även innefattar motorcykelmärket Indian har flera faktorer legat bakom nedläggning. En tuffare konkurrens på motorcykelmarknaden är en av dem. Pengarna har helt enkelt inte räckt till att utveckla både Indian och Victory för att de ska kunna hävda sig bland de övriga märkena.
Den senaste tiden har vi sett hur Polaris fokuserat Victory mot att representera en sportigare sida av koncernen jämfört med mer klassiska Indian. Exempelvis har de ställt upp med en elmotorcykel på Isle of Man TT och på Pikes Peak. De lät även motorcykelbyggaren Roland Sands bygga en extrem naken superbike under namnet Project 156 till den sistnämnda amerikanska backtävlingen för några år sedan.
Polaris åtar sig att hjälpa återförsäljare att avveckla sin verksamhet och de kommer fortsätta tillhandahålla reservdelar under en tioårsperiod.
I det här bildspelet förklarar Polaris närmare varför de lägger ner Victory: