Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Husqvarnas fyrtakts crosshojar 2019. Även i det sjätte modellåret efter övertagandet av KTM är Husqvarna i stigning. Exil-svensken drar också nytta av österrikisk teknik.
Husqvarnas affärer går fint. Det var först 2013 som KTM förvärvade varumärkesrättigheterna och fabriken i Italien från tidigare ägaren BMW. Produktionen av de röd-vita Huskyna avbröts och företages byggnader såldes till den nybildade tillverkaren SWM. Det faktum att Husqvarnas modellutbud sedan dess nästan uteslutande bestått av ommärkta KTM-maskiner (se rutan med de tekniska skillnaderna) gick inte att ta miste på.
Efter flytten till KTM i Mattighofen har försäljningssiffrorna mer än fördubblats från de ursprungliga 16 000 enheterna upp till omkring 36 000 cross/enduro och supermoto.
Och vad kommer det för nytt till 2019? I grund och botten samma som hos KTM:s crossmodeller. Styvare ramar i längdriktningen, lägre monterade kylare och ett starkare startbatteri är gemensamma förändringar för alla fyrtaktsmodeller. Men Husqvarna-teknikerna gör självklart fjädringsinställningen på sitt sätt. Hög fram, låg bak – i och med det får även standardhojarna den i USA populära grundinställningen.
Dess väsentliga fördelar, bättre grepp och lugnare uppförande rakt fram, visar de bl./vita crosshojarna upp på den sandiga teststräckan. Kraftfullt och precist skjuter FC-modellerna ut ur kurvorna, och håller kursen stabilt över sanddynerna. Den mörka sidan av USA-stilen är att Husqvarnorna inte blir lika flinka och snabbstyrda över hård och hal terräng som deras orangefärgade syskon. Men ingen ko på isen, med lite högre fjäderförspänning bak och genom att släppa upp framgafflarna lite i bryggorna kommer endurokänslan tillbaka också hos Husky-modellerna.
För övrigt är österrikarna den enda tillverkaren som håller fast vid luftgaffeln. Även om fjädringens grundinställning är en smaksak briljerar motorerna. Deras 250-kubikare är traditionellt en måttstock när det gäller toppeffekt, 350-kubikaren fortsätter att imponera med sitt legendariskt breda användningsomdråde. Så långt är allt som vi förväntat oss.
Däremot överraskar 450-kubikaren rejält. Vem hade trott att den feta Huskyn med 63 hästars toppeffekt också skulle ha ett civiliserat uppträdande? 2019-modellern har en förstklassig gaskontroll och en perfekt kontrollerbar uppeppad motor med 500 gram (!) lättare och 15 millimeter lägre topplock. Inte heller m.ttligt erfarna förare kommer att bli överväldigade av det här österrikiska kraftpaketet.
Hatten av! Företagets framgångar lär fortsätta – trots en högre prisnivå på de nya modellerna.
Skillnader mot KTM ● Bakramen i en komposit/kolfibermix (70 %/30 %) istället för aluminiumrör. ● Kopplings- och bromscylinder från Magura istället för Brembo. ● Sadeln är flackare, sadelhöjden tio millimeter lägre. ● Styret är flackare. ● FC 450 har femväxlad låda (KTM: fyra växlar). ● Handskydd är standard. ● Plastinklädnaderna har fått en ny form. ● Priset (FC 250: 89 900 kr, FC 350: 91 900 kr, FC 450: 93 900 kr).