Officiell: MV Agusta F4 RC

Efter många rykten och spionbilder är den nu officiellt här, MV Agustas nya värsting – F4 RC (Reparto Corse, raceavdelningen). Cykeln levereras i gattrim där den levererar 202,5 hästkrafter, men det följer med ett racepaket som innehåller Termignoni-system och dedikerad ECU (plus kolfiberkuts, quick release-tanklock och lite annat smått och gott) vilket höjer effekten till 212 hästkrafter vid 13600 varv. 

20152703092630.jpg?itok=1dTTedbD

I gattrim väger F4 RC hela 7 kilo mindre än F4 RR, detta tack vare bland annat 333 titanbultar och 11 kolfiberkåpor. I racetrim sparas ytterligare 6 kilo och den väger då 13 kilo mindre än RR, totalt 175 kilo torr. Sett till chassit har Öhlins levererat fjädringen, en NIX30-gaffel fram och en TTX36-dämpare bak, och Brembo sina M50-monobloc runt 320 skivor.

20152703092606.jpg?itok=h7sH4kYU 

Superbiken har självklart MV Agustas elektronikpaket med valbara körlägen, ABS, traction control och quickshifter. Kåporna är replikor av de som Leon Camier kör med i WSBK, nummer 37 står för antalet VM-titlar MV har kammat hem. Den italienska tillverkaren säger att man bara kommer tillverka 250 enheter. Vi har inte fått någon svensk prislapp än men i USA kostar den 46 000 dollar, alltså kring 400 000 kronor. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa