Triumph uppdaterar Tiger 800 och 1200

Triumph Tiger 800 XC och XR får en genomgående uppdatering till nästa säsong. Enligt tillverkaren har det gjorts över 200 justeringar av både chassi och motor på modellen för att göra den redo att möta konkurrenterna 2018.
 
Motorn ska ge en rappare gasrespons och ett vassare avgasljus tack vare något som Triumph kallar massoptimering och genom montering av ett lättare avgassystem med bättre flöde. Utväxlingen på första växeln är lägre för att bättre passa mild offroad. Det finns även ett nytt Off-road Pro-körläge som ska underlätta vi besvärligare underlag.
 
Styret har flyttats bakåt tio millimeter och de nya bromsarna från Brembo ska vara effektivare. Tillsammans med de justerbara dämparna från Showa, den nya vindrutan med fem olika lägen och sadeln med ny stoppning ska hela körupplevesen förbättrats.

Storebror Tiger 1200 XC och XR har genomgått en mycket effektiv bantningskur och förlorat tio kilo jämfört med föregående modell. Viktbesparingarna har gjorts hos motor, chassi och avgassystem.

Motorn som fortfarande driver bakhjulet via kardanaxel ger 141 hästkrafter och har optimerats för bättre ork lägre i registret. En ny funktion är kopplingsfria upp- och ner växlingar genom Triumphs Shift Assist. Liksom Tiger 800 får även Tiger 1200 ett specifikt körläge för offroad.