Suzukis sylvassa stilikon

De populära radfyrorna från Japan hade tagit både USA och Europa med storm under hela 70-talet. Motorcyklarna var snabba, klarade av all möjlig körning och krävde relativt lite underhåll. Men med sina platta limpor, stora tankar och höga styren såg de alla likadana ut – någonstans i den uppåtgående solens land började företagsledningarna ana att ­marknaden blivit mätt. Mätt och trött.

Suzuki som hittills varit en av de mer konservativa tillverkarna anade kanske mest oråd, i alla fall att döma av deras motoffensiv i slutet av 70-talet. De anlitade två designbyråer i Europa för att skapa något unikt av deras befintliga GS-plattformar. Både mellanhojen med 550/650-motorn liksom toppmodellen GS 1100S skulle ritas om från förnuftiga brukisar till något mer upphetsande. För uppdraget anlitades Target Design, en nystartad firma men med den respekterade forna BMW-designern Hans Muth i spetsen. Hans två tidigare kollegor Georg Kasten och Jan Fellstrom rekryterades och fick till sist fria händer att trolla fram det som skulle bli en av motorcykelvärldens designikoner.

Inspirerade av friheten skapade de en motor­cykel som såg ut precis som de önskade. Funktionen var viktig, tanken skulle ge bra plats åt knäna men samtidigt vara rimligt stor. Rammonterad kvartskåpa och låga clipons gav stabilitet i hög fart. Motorcykeln avslöjades halvvägs in på 1981 för en allmänhet som tappade hakan. Suzuki GSX 1100S Katana såg hårresande vass ut med sina kantiga former och låga profil.

Dessvärre tog det inte lång stund i sadeln för att inse att det här inte var mycket mer än en uppsminkad GS 1100.
Motorcykeln var trögstyrd på grund av sitt 19 tum stora framhjul och låga clipon-styre. De dubbla bakdämparna var hårda för att öka markfrigången när den breda motor­cykeln skulle tvingas in i kurvorna. Vibrationerna mellan 3 500 och 4 000 varv var påtagliga, komforten var inget vidare.  Det var dock bra tryck i den 111 hästkrafter starka motorn och race-folket charmades av det original­monterade clipon-styret.

Suzuki GSX 1100S Katana kom att bli en designmässig legend och en aning om den våg av sporthojar som skulle skölja över marknaden bara några år senare.

Missa inga spännade reportage från motorcykelvärlden, bli prenumerant!

Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike. 
 

Annons

Annons