Suzuki GSX-R 1000 är tillbaka

Efter åtta år är Suzukis superbike tillbaka. Nya GSX-R kommer sannolikt inte finnas till hands förrän en bit in på säsongen 2016 men när produktionen väl rullat igång för fullt siktar Suzuki på att återta superbiketronen.
 
Motorcykeln har fått en ny aluminium-box-ram och en helt ny motor. Kraftkällan är en 999-kubiks radfyra med variabla ventiltider. Det sistnämnda dyker nu för första gången upp hos en hos en superbike, enligt Suzuki.
 
Den avancerade tekniken bygger på en sinnrik mekanisk lösning med stålkulor i insugskammens drev. Genom kulornas rörelse på grund av centrifugalkraften ska ventiltimingen justeras optimalt vid alla varvtal. Exakt hur detta fungerar hoppas vi på redaktionen kunna fördjupa oss mer i framöver.
 
Det är inte bara när det gäller motorn som Suzuki har valt mekanik fram elektronik. Stötdämpningen fram och bak sköts av toppkomponenter från Showa. Deras Balance free-framgaffel (BFF) ska kunna ta sig an ett brett spektrum av underlag utan att ha så mycket som en kabel kopplad till sig. Hur mycket den har gemensamt med den trycksatta Showa-gaffeln hos uppdaterade Kawasaki ZX-10 R återstår att se.
 
Även den kompakta och analoga bakdämparen är byggd med Showas Balance free-teknik (BFRC). Båda stötdämparna är fullt justerbara. Det återstår såklart att se om Suzukis mer mekaniska hållning när det gäller både chassi och motor räcker till, men lite uppfriskande är det ändå.
 
Nya GSX-R 1000 är dock inte helt strippad på moderniteter. Växellådan har utrustats med quickshifter och gasen sköts via Ride-by-wire som konfigureras via Suzukis valbara körlägen.
 
10-läges traction control ser till att hålla dig kvar i idealspåret. Suzuki har dock valt att snåla in på den IMU-enhet som många av konkurrenterna inte vågar vara utan. Enheten analyserar ofta hastighet, lutning och andra data för att justera traction control, ABS och så vidare på moderna sporthojar. Detta innebär att Suzuki fortfarande litar på att föraren ska reda ut de problem denne kan tänkas sätta sig i.
 
Däremot ser Suzuki till att hjälpa dig iväg snabbt ifrån rödljusen med hjälp av att introducera modellen för ett launch control-system.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki GSX-R 1000?